We hebben er zin in, heerlijk twee weken op toertocht en de eerste camperplaats is Sittard. Op vrijdag staan we met z’n vieren, op zaterdag met z’n vijven en op zondag met z’n achten. De groep is bijna compleet.

Sittard is een heel mooie stad en heeft een leuk centrum dat vlakbij de camperplaats ligt. Duitsland ligt ook om de hoek met een heel groot winkelcentrum, waar we op de fiets nog het nodige inkopen. Het is mooi weer en ’s avonds drinken we buiten met z’n allen nog even gezellig koffie. Op zondag supermooi weer, dus met z’n allen fietsen…. heerlijk én natuurlijk onderweg koffie drinken met Limburgse vlaai.

Op maandag rijden we via België door naar Redange in Luxemburg. En je weet het de Belgen hebben niet altijd het beste wegdek, dus bij aankomst even kijken of alles nog heel is in de kastjes. We rijden natuurlijk geen snelweg, maar binnendoor om van de route te kunnen genieten en halverwege natuurlijk even koffie drinken…want haast hebben we niet. Aangekomen op de camperplaats stonden er al een paar. Ook het laatste stel kwam aangereden. ’s Avonds weer heerlijk buiten gezeten en werd er voor vrolijke muziek gezorgd….. want er waren vrienden bij die harmonica spelen.

Dinsdagmorgen tijdens het ontbijt krijgen we een onweersbui over. Vandaag gaat de tocht naar Bexbach in Duitsland, binnendoor rond de 161 km. De route loopt door de bossen waar de reeën oversteken, dus voorzichtig rijden. Vanavond gaan we met z’n allen barbecueën, dus moet er wat lekkers ingekocht worden bij Cactus Echternach. Aangekomen op de camperplaats regent het, we zetten de campers zo neer dat we gezamenlijk onder de luifels kunnen ‘schuilen’. Helaas kreeg iemand een vervelend telefoontje over hun kleinkind en moest meteen naar huis. Allemaal even helpen, moed inspreken en verslagen keken we ze na. Toch gingen we verder met de barbecue. Gelukkig… de volgende dag kwam het bericht dat alles naar omstandigheden redelijk was. Na het eten een heerlijke wandeling gemaakt, want al dat eten moet er toch weer een beetje afgewandeld worden.

Op woensdagmorgen werden we wakker van de regen. We hebben een tour voor de boeg naar Heilbronn van rond 180 km. Naarmate de tijd verstreek werd het gelukkig droger en zonniger, de temperatuur is goed. Onderweg doen weer de nodige boodschappen, drinken koffie en genieten. We hebben niet zoveel nodig in de winkel, maar komen met meer terug dan de bedoeling was… vandaar dat de campers altijd over hun gewicht heen zitten! De omgeving is prachtig en we rijden door heel mooie dorpjes. Bij aankomst regende het weer erg hard en hadden veel onweer. ’s Avonds kunnen we helaas niet buiten zitten.

Op donderdag worden we wakker met een zonnetje. Heel langzaam komt er beweging in de groep en de tafels en stoelen worden buiten gezet. Na een evaluatie van ziektes en mankementen, komen we dan toch in beweging voor de fietstocht. Een mooie fietstocht langs de Neckar en voordat we er erg in hadden, waren we al weer op de camperplaats. Na een mooie avond met veel lachen, mooie verhalen en met de harmonicamuziek kwam er een einde aan deze heerlijke dag.

Na een heerlijke nachtrust werden we weer wakker met de zon. De dag kan niet meer stuk. We waren allemaal vroeg op, want we gaan naar Wertheim. Het is een gewilde camperplaats die snel vol loopt, dus moesten we daar op tijd aankomen om voor iedereen een plekje te hebben en dat is gelukt. Het was heerlijk weer en zelfs warm. ’s Avonds kreeg iemand bericht dat de broer thuis gevonden was en naar het ziekenhuis was gebracht. Zij besluiten de volgende dag richting huis te gaan.

Op zaterdag kwam de bakker met lekkere verse broodjes. Daarna hebben we de mensen uitgezwaaid die naar huis gingen. Er moet gewinkeld worden in het Outlet Wertheim Village omdat die dag flinke kortingen werden gegeven. Tussen de middag met een groep geluncht bij een Italiaans restaurant en net na het eten kwam er… een flinke regenbui. Tja, daar waren we niet op gekleed. Om 17.00 uur werd het weer droog en hebben we na het eten nog een wandeling gemaakt. ’s Avonds nog terug naar het Outlet die tot 24.00 open was en hoge kortingen gaf. Er zou livemuziek worden gespeeld, maar dat viel tegen. Dan maar terug, borreltje drinken en weer lekker naar bed. En zo is er weer een week voorbij.

Op zondag komt er nog een stel, dat gezellig aansluit. Ze hebben onderweg hevige regenbuien gehad en de camper maar even aan de kant gezet. Intussen zijn we aangekomen in Sprendlingen. Het weer wordt droger en we konden weer heerlijk buiten zitten. Op maandagochtend 9.00 uur hebben we een rondleiding in de fabriek van Euramobil. We hebben geleerd dat een camper van onder naar boven en van binnen naar buiten wordt gebouwd. Op het laatst gaan de buitenwanden er tegenaan en nu maar hopen dat er niets kapot gaat, want je komt er bijna niet meer bij. Erg interessant en na afloop kregen we een heerlijke kop koffie met een broodje. Een uitstekende service.

Daarna stond iedereen rijklaar om naar de volgende camperplaats te gaan: Neuwied aan de Rijn. Onderweg en bij aankomst weer de nodige buien gehad. Stoelen erin en stoelen eruit. De rest van de dag bleef het droog en hebben op de fiets nog boodschappen gedaan. Omdat het ’s avonds weer regent, hebben we binnen genoten van een mooi uitzicht op de Rijn.

Dinsdagmorgen alles weer lozen en richting Heinsberg. Weer wat regen, maar we konden ook nog boodschappen doen en er werden zelfs schoenen gekocht. De camperplaats bleek een supermooie plek te zijn bij een groot meer en naast een gevangenis (bleek achteraf). Samen koffie gedronken, de harmonica werd weer tevoorschijn gehaald en hebben gezellig zitten meezingen.

De volgende morgen samen fietsen en via een campershop naar het winkelcentrum. Een heel mooi centrum in Heinsberg waar alles te vinden is. In de avond tijdens het wandelen, dachten we wel even het terrein van de gevangenis op te kunnen lopen… de slagbomen stonden immers open. Maar toen klonk de megafoon met een dingdong en toen werd er omgeroepen in het Duits dat we het terrein direct moesten verlaten. Ja, dat krijg je als je ondeugend bent en denkt dat het maar gewoon kan. Na veel gelachen te hebben, zijn om het meer gaan lopen. Er werden weer volop plannen gemaakt voor de volgende toertocht. We hebben samen een leuke en gezellige groep… dus willen we weer met z’n allen!

De laatste etappe naar Goch, het weer wordt wat minder. Tussen de buien door lekker bij elkaar zitten en/of naar het centrum om te winkelen, want dat hebben we natuurlijk nog niet gedaan (hhmm). Er wordt een reservering gemaakt bij de Schnitzeltent en ’s avonds gaan we er met z’n allen heerlijk eten als afscheid.

De volgende dag schijnt toch de zon weer en wordt er als definitieve afsluiting nog gezamenlijk koffie gedronken. We kijken terug op een mooie toertocht die voor herhaling vatbaar is, maar dan natuurlijk via een andere route. Ida belooft er weer iets moois van te gaan maken.

We vinden dat Ida en Hans er weer twee fijne weken van hebben gemaakt met mooie en voordelige camperplaatsen. Ook het bezoek aan de fabriek was erg interessant. Ida en Hans worden hartelijk bedankt voor al hun werk en worden getrakteerd op een leuke gift: een prachtig zelfgemaakt cadeau, dat inmiddels al buiten in de tuin hangt.