13 t/m 28 mei 2015

Vrijdag 15 mei vertrekken we op tijd naar Braunschweig, daarbij snelwegen mijdend natuurlijk, dan rij je de mooiste routes, maar je moet je wel aan de maximumsnelheid houden, anders word je geflitst, wat met twee campers ook gebeurd is. De camperplaats bleek vol, we zijn uitgeweken naar een mooie parkeerplaats er vlakbij. Sommigen gaan nog even fietsen, anderen gaan in het zonnetje zitten, waarbij Ria op de harmonica speelt, erg gezellig.

Zaterdag 16 mei vertrekken we weer voor een mooie, heuvelachtige route naar Magdenburg aan de Elbe. Na acht euro te hebben betaald kunnen we de camperplaats op en kunnen we er eigenlijk drie nachten blijven staan. Het weer is wat miezerig, maar toch gaan er enkelen fietsen en een paar gaan lopend boodschappen doen. Waarschijnlijk is de stad in het verleden plat gebombardeerd, want er is niet veel historisch meer te zien. Helaas kunnen we vanwege de regen niet buiten zitten, maar ieder in zijn eigen camper.

Zondag 17 mei rijden we via een mooie route naar Berlijn. Dat, en voormalig Oost-Duitsland in het algemeen, wilden we allemaal graag een keer zien. Je krijgt een indruk van hoe armoedig het geweest moet zijn, onder andere door de wat minder goede wegen. Iedereen heeft zo zijn eigen verhaal over de route, we zijn niet allemaal hetzelfde gereden, maar iedereen vond het prachtig. De route was vandaag wat langer, maar we blijven drie nachten in Berlijn staan, deze plaatsen hadden we gereserveerd.

Maandag 18 mei hebben we met z’n allen eerst gezongen, want Ida was jarig en de vlaggetjes hingen uit. Om 10 uur vertrokken we met de U-bahn naar Berlijn-Centrum, we staan in Berlijn-Tegel. We hebben in Ria een goede reisleidster want met veel plezier regelt ze bijna alles. Ze is er ooit al een keer geweest, dus dat komt goed uit. We lopen naar de Brandenburger Tor en van daaruit rijden we per bus langs alle bezienswaardigheden. Het is te ver om te lopen, zeker voor mensen die wat problemen met de rug hebben. We zijn ook nog naar Checkpoint Charlie geweest en hebben een mooie groepsfoto gemaakt bij het kleine stukje Berlijnse muur dat er nog staat. Na de koffie met wat lekkers gaan we terug in de bus naar de U-bahn, met 15 man is dat wel lachen geblazen. Op de camperplaats hebben we een happy hour ter ere van de verjaardag van Ida en onder het genot van een hapje en een drankje worden we ook nog getrakteerd op een playback-optreden van de Amigo’s (bedankt Bert en Ria). Het avondeten hebben we maar overgeslagen, niemand had nog honger. We hebben nog lange tijd buiten gezeten.

Dinsdag 19 mei wordt er eerst maar eens boodschappen gedaan op de fiets, we blijven hier nog een dagje staan. Niemand heeft echt iets nodig, maar met tassen vol komen we terug.
’s Middags gaan we met een deel van de groep gezellig winkelen en anderen gaan fietsen. Aan het eind van de middag treffen we elkaar weer bij de barbecue.

Woensdag 20 mei staan we allemaal vroeg op, want we hebben een trip voor de boeg van 240 kilometer. We gaan naar de camperfabriek Capron in Neustadt, waar ze campers en caravans maken van het merk Corado en Sunlight. Daar hebben we een rondleiding gekregen, waarbij werd getoond hoe alles wordt opgebouwd. Het is een mooie middag, het heeft flink geregend, maar daar hebben wij niets van gemerkt. Toen we weer buiten kwamen was het droog. Nu rest ons nog de rit naar Dresden, het is niet ver meer, daar aangekomen gaan de stoelen naar buiten en wordt er weer gezellig met elkaar wat gedronken.

Donderdag 21 mei zijn we met z’n allen om 10.30 uur op de fietsen gestapt om de stad Dresden te bezoeken. We hebben diverse gebouwen bekeken en heerlijk rondgelopen. Vanaf een terras hebben we een prachtig uitzicht op de Augustusbrücke en het Japanse Paleis-Kultuur-Pal. Wie in Dresden is, moet zeker de Frauenkirche van binnen gezien hebben, deze kerk is gerestaureerd en ligt in de Altstadt, het is prachtig om dit allemaal te zien. We gaan op de fiets weer terug richting camperplaats, goed oplettend waar we heen moeten, het is niet zo makkelijk. Nadat we met z’n allen driemaal de rotonde hebben gereden, (grapje van Hans, het leek wel een kermisattractie al die fietsers op de rotonde achter elkaar) en na een doodlopend straatje in gefietst te zijn, met allemaal van die ouderwetse keien, vinden we de juiste weg weer terug. Maar gelachen hebben we wel. Op de camperplaats aangekomen, is het weer stoeltje en drankje erbij, Ria pakt haar harmonica en speelt de Boanischer dans, waarop we natuurlijk bijna allemaal de voetjes van de vloer (gras) krijgen, de achterburen kijken door de coniferenhaag hoe gezellig we het hebben.

Vrijdag 22 mei, na een route van 156 kilometer gereden te hebben, komen we op camperplaats Bomerhof aan, een weiland bij een grote fruitboer. Er komt een auto aangereden en dat blijkt eigenaar Martin te zijn, die komt spontaan een kist appels voor iedereen brengen. Het is de eerste keer dat hij zo’n grote groep Hollanders op zijn terrein heeft staan. ’s Avonds zal hij terugkomen om nog wat op zijn gitaar te spelen, maar eerst moeten er Kaiserschmarrn gegeten worden, een soort verkruimelde pannenkoek, maar wel lekker. Na de gezamenlijke afwas wordt er koffie gezet en komt Martin met zijn gitaar. Ria pakt natuurlijk ook haar harmonica en zo eindigt de dag met vrolijke muziek.

Zaterdag 23 mei, na het douchen, ontbijten, laden en lossen van de camper gaan we op weg naar Hasselfelde. We kunnen op een weiland bij een Westernpark staan, het is geen attractiepark, maar een heel Westernpark met in Westernstijl geklede mensen, daar waan je je dus echt in het Wilde Westen. Vandaag wordt er weer gezongen en worden er vlaggetjes opgehangen, want Henny is jarig en natuurlijk is dat reden voor een happy hour. Als je dan over eenzame cowboys gaat zingen komt er spontaan een naar je toe en drinkt een biertje mee. Natuurlijk moet hij ook op de foto worden gezet. Het begint iets te regenen, dus iedereen gaat opruimen, maar gelukkig wordt het weer droog en worden de voorruiten door de heren schoongemaakt, want vliegen vang je veel onderweg. De dames staan nog wat gezellig na te praten, waarna iedereen weer naar zijn eigen camper gaat.

Zondag 24 mei worden we gewekt door de felle zon. Het belooft een mooie dag te worden, we gaan richting Holzminden, een camperplaats met 300 plaatsen. Maar bij aankomst blijkt deze helemaal vol te staan, tja wat dan. We pakken de boeken er bij, sms’en elkaar en rijden door naar Bad Pyrmont. Eerst gaat camper één vast vooruit om te kijken of er daar plek is en ja hoor, we kunnen bij het zwembad staan, maar pas na 19.00 uur, dus parkeren we ondertussen even bij een winkelcentrum. Om 18.30 uur rijden we richting zwembad en blijken we daar prachtig te kunnen staan. Menigeen gaat lekker uit eten bij het zwembad en anderen halen een patatje. Daarna wordt er nog even gezamenlijk koffie gedronken.

Maandag 25 mei worden we gewekt door regen, maar we mogen niet klagen het is de hele week toch nog mooi geweest. Vandaag moeten we weer een plaats zien te vinden, want het is erg druk met Pinksteren. In Soest vinden we een mooie plek waar nog ruimte is. Inmiddels is de zon gaan schijnen en kun je nog de stad met zijn bijzondere bouwstijlen gaan bezichtigen.

Dinsdag 26 mei. Het zonnetje probeert door te komen, maar het is nog wat fris. Menigeen begint al zijn toilet te legen en schoon water te tappen om daarna richting Dorsten te gaan rijden. Tijdens een koffiepauze komt de beheerder er aan. Er zou gebeld zijn dat wij roma’s zijn, maar nadat we met hem gesproken te hebben, komt hij tot de conclusie dat dit echt niet het geval is. Ze moeten daar erg voorzichtig mee zijn omdat ze er slechte ervaringen mee hebben.

Woensdag 27 mei maken we de laatste rit, naar Goch. As we er zijn gaan we per fiets met een groepje richting Action. Daar moeten natuurlijk een paar pruiken gepast worden, dus dat is weer lachen geblazen. Het staat voor geen meter, toch gaan ze het winkelmandje in. Vervolgens moeten we nog even naar een camperzaak. ’s Avonds gaan we met z’n allen uit eten bij de bekende schnitzeltent in Goch. Daar worden Bert, Riet, Ida en Hans heel hartelijk bedankt voor de mooie rondrit die ze gemaakt hadden. Het was geweldig en supergezellig.