We gingen deze reis mee voor de gezelligheid van een groep, door een mooie natuur rijden met je eigen camper en ook nieuwsgierigheid naar Hannibal. Nou dat is allemaal gelukt hoor!

We begonnen deze reis met sneeuw, hagel, regen, nachtvorst en kou… het koudst sinds april 1991.

Op 29 april was op de camping St. Sauveur de Puisaye het hele spul  van negen campers compleet. Openingsdineetje in restaurant: erg gezellig en een goed begin van de reis.  We kregen uitleg van Marja en Vincent, onze reisleiders. Ook vertelde iedereen iets over zichzelf. Volgende dag fietsend of carpoolen naar Guedelon en daar kwam de geschiedenis tot leven. Ze bouwden een burcht zoals ze dat in 1300 deden en waar alle materialen en gereedschappen ook zelf gemaakt werden. Het was heel interessant, zeker als je beseft dat ze daar 25 jaar overdeden.

Als het kon vertelde Vincent alle avonden een verhaal. Zo kwamen we bij Hannibal. Bij de Rhône moest Hannibal oversteken met zijn manschappen en zijn 40 olifanten. Bomen omhakken, aan elkaar verbinden en aarde er overheen…. anders gingen de olifanten er niet op! Zij hadden er een maand werk aan en wij reden in twee minuten over de brug… toch iets makkelijker.

We reden naar Die, een leuk stadje. Vandaar via Gap – Briancon – Col de Montgenevre: .een prachtige tocht met strak blauwe lucht, de bergtoppen wit van de sneeuw en de meren turquoise:  wat mooi,  wat prachtig! ‘Klimmen’ naar 1.890 meter en dan… een mooie camperplaats voor 250 campers. Daar hebben we nog buiten gezeten en overnacht.

De grens over naar Torino met in de stad  een camperplaats.  Op moederdag kregen de moeders van Vincent een roos en s ‘avonds gingen we op de camping  zes verschillende pizza’s proeven en een lekker toetje toe… een leuke moederdag!

Hannibal had ondertussen nog maar één olifant over en ging maar verder met paarden! Bij het Trasimenomeer heeft een slag plaatsgevonden die 15.000 romeinse soldaten  het leven heeft gekost. Daar gingen we met een busje naar Cortona en Perugia waar we een geweldige lunch kregen. Daarna gingen we het mooie oude stadje bekijken onder andere door het beklimmen van hele hoge  trappen onder leiding van onze gids Marja. Een gedeelte onder de grond via een gangenstelsel. Het was een mooie dag!
Door het Nationale park D’Ambruzzo met de pas Diavollo 1.400 meter hoog langs gekleurde bomen naar een drijfnatte camping. Volgende dag maar spelletjes doen en pasta maken met de campingeigenaar in de kantine. Leuk en Sjef won  de eerste prijs en  hoe toepasselijk… een deegroller! Daarna pasta opeten. Een geslaagde dag, ondanks de regen.
De tocht gaat verder: Vieste aan de Adriatische kust… de zon tegemoet. Hannibal was hier niet geweest, maar het  is wel een mooi stadje en we hebben lekker een dag vrij. De volgende morgen weer rijden… we moeten om 13.00 uur zijn in Canne de Bataglia, waar Vincent ons de plek liet zien waar Hannibal een veldslag leverde waar 50.000 manschappen in de pan werden gehakt. Daarna hebben we de achtkantige Castel del Monte uit 1240 bekeken. We verbleven op de grote parkeerplaats.

Alberobello is heel apart stadje met puntmutshuisjes met een straatje waar je overal souvenirs kunt kopen. We mochten in een van de nog 1.000 bewoonde puntmutshuisje kijken. Leuke ochtend met s’ middags een excursie naar een olijvenperserij met gids. Iedereen kocht een fles olijfolie.

Hannibal deed op deze dagen niet veel, in de zon zitten… net als wij, denk ik. We gaan naar Matera op een boerencamping. De barbecue was verroest en dus werd het een etentje in het restaurant. Ook niet verkeerd hoor! De ochtend daarop  gingen we met een busje naar Matera. Dat is een dubbele stad die op elkaar gebouwd is. De mensen uit de onderste laag moesten 50 jaar terug er allemaal uit…. ongezond en geen riolering!  Volgens onze gids  Marja, want de gids die we besteld hadden…. kwam niet opdagen.Net terug op de camping kregen we een hagelbui van wel twee uur.

Ons volgend doel was Pompei. De camping lag naast de trein en Pianta degli Scavi waar we s’ morgens om 8.45 uur naar toe gingen. Het werd warm, dus hoedjes en petjes werden gekocht. Vincent vertelde alles over de opgravingen. Interessant, vooral het badhuis, de twee theaters en een hoerenkot. Je kon met de trein naar Napels of naar Herculaneum, ook kon je de Vesuvius beklimmen, maar dat werd niet gedaan!

Monte Cassino, een 6e eeuws klooster boven op een berg, was het volgende doel. Prachtig herbouwd nadat het plat was gebombardeerd in de 2e wereldoorlog. De herbouw werd door de Amerikanen betaald. Ook  was er een Pools begraafplaats uit die tijd.

Als laatste (en mooiste) stad was Rome aan de beurt. Geweldige stad en wat prachtig. Ook het weer was fantastisch. We gingen met de hop-on en hop-off bus en lopend naar het Vaticaan. Wat een mooie afsluiting van deze reis.

De reis werd afgesloten met een etentje in het restaurant van de camping, iedereen nam afscheid van elkaar.

Alweer voorbij… die interessante en mooie reis.