We hebben de medereizigers gevraagd hun ervaring van die dag te beschrijven.

Donderdag de camper opgehaald en alles ingepakt en toen op weg naar Haaksbergen. De vrijdag overnacht bij camping Scholtenhagen om daar vandaan onze Romantische route te starten. Vrijdag om half 12 aan onze reis begonnen en om 16.30 uur waren we al op de camping, dus de zaterdag al om te genieten: Marjan Anchelon.

Zaterdag 21 mei, aanreisdag naar Wertheim. Vrijdagsochtend vertrokken uit Grubbenvorst. Toeristische route gekozen via de A61. Mooie route dwars door natuurgebieden als Swisttal, Mosel tot Sprendlingen (gratis overnachten bij Eura mobil) en zaterdag weg vervolgd over de rustige 61 via Worms, Bensheim dwars door het Greo Natuurpark naar Michelstadt. Pas daar kwamen we het meest gebruikte verkeersbord van Duitsland tegen: ‘umleitung’. Via Miltenberg uiteindelijk in Wertheim aangekomen. Ruime plekken op camping Azur. ’s Avonds lekker gegeten en daarna in goed gezelschap langdurig uitgebuikt. Dag 1, prima geslaagd: Jos Haakman.

Zondag 22 mei. Om 8 uur op maar nog niet echt wakker. Pfff…. Eerst maar koffie! Het weer ziet er prachtig uit. We gaan er een rustig dagje van maken. Vanmiddag op de fiets naar Wertheim geweest. Leuk oud stadje, dorpsplein en smalle straatjes. Terug op de camping begon het hard te waaien, dus luifel indraaien, ook die van de buren… want die waren nog weg. Nu regent het, maar morgen weer een dag. Vandaag was in ieder geval oké! Hilda Haakman.

Maandag 23 mei. Vandaag om 9.30 uur opgestaan. De lucht van gebakken eieren kwam mij tegemoet. Na het ontbijt op de fiets naar Wertheim. Annie en Allie zijn met ons meegegaan. Jammer dat alles gesloten was, toch maar even een drankje genomen. Daarna even culinaire stalletjes van de Franse markt bezocht, ook heel leuk. Terug naar de fiets en daar scheiden onze wegen. Wij verder langs de Main gefietst tot voorbij de sluis, indrukwekkend, die schepen gaan er net door. Kortom een mooie dag: Hans Anchelon.

Vandaag de voorlopige laatste dag in Wertheim. Vol goede moed de fietsen weer van de drager gehaald maar Pluvius gooide roet in het eten. Dus toch maar een stukje lopen, vanzelfsprekend met paraplu. Even onze behoefte aan geocachen bevredigd. Er ligt ook een cache op 300 meter van de camping, we konden hem alleen niet vinden. Volgende keer beter. Na nog wat boodschappen bij de Lidl te hebben gedaan, toch maar weer naar de camper. Gelukkig hadden we gister het Grafschafsmuseum al bezocht: Nico Naastepad.

Dinsdag 24 mei. De dag naar Rothenburg od Tauber. Opnieuw een dag met veel regen. Onze eerste stop is Tauberbischopsheim. Het hele centrum is opgebroken behalve de Marktplatz en het Schloss wat beiden de moeite waard was. Hier vinden we nog een geocach. We spreken nog een pelgrim uit Nederland en die ook nog uit Hoorn komt, net als wij. Hij is onderweg naar Rome. Onze volgende stop is Bad Mergentheim. De weg er naar toe is mooi en prachtig… met het zonnetje. Een prachtig park brengt ons naar het kasteel Altstadt Schloss en ook hier een schitterende Marktplatz met het Zweilinghaus en het prachtige Rathaus. Hierna vervolgen mij onze weg naar Welkersheim. Ook hier bezoeken wij het mooie Schloss , de Alchemisten en de heksentuin. Een leuke skulpturenroute maakt de stad nog leuker. Ondanks de regen toch een fantastische dag: Helga Mooijen.

Woensdag 25 mei. Na lekker te zijn uitgeslapen, na de vermoeiende dag gister, met veel moed begonnen aan de tocht (wandelend) van de campingplatz Tauberromantik naar de stad Rothenburg od Tauber. Via een wandelweggetje dat rustig stijgend (?) naar de stad voerde. Prachtige stad. Terug een gelukkig uurtje, verzorgd door Hennie en zijn lieffie. Prachtige muziek van Hans die zelfs nog een liedje voor ons zong. Fijne dag! Jan Kuiper.

Donderdag 26 mei. Vanochtend met een heerlijk zonnetje vertrokken naar Augsburg maar eerst nog gezongen voor Annie die vandaag jarig is. Rustig aan gereden via smalle weggetjes en dorpjes. Burg Harburg nog bezocht, de moeite waard. We wilden nog wat boodschappen doen, maar helaas… alles dicht. Het is een feestdag voor de Duitsers. Iedereen weer goed overgekomen, het was weer een geslaagde dag: Ria Kuiper.

Vrijdag 27 mei. Vandaag uitrusten! Iedereen was naar de stad. Dank zij Hennie heeft Allie weer een sprekende TomTom en Hans geen tip meer in zijn wandelstok omdat Harry nog een dopje heeft gevonden. Jos neemt in het vervolg zijn eigen toiletpapier mee, want hij moest drie deuren verder om zijn gat af te kunnen vegen: Coby Peelen.

Zaterdag 28 mei. Vandaag naar Schwangau. Rustig rijden, borden volgen zonder TomTom, heel leuk maar wel goed opletten op de borden, maar ook… wie er achter je rijdt. Samen boodschappen gedaan en koffie gedronken met een heerlijke tosti. Het was de hele dag mooi weer. De laatste 30 km de TomTom aangezet en naar de camping. Het is weer mooi weer en morgen zien we weer voetbal in de kantine. We staan net achter een boom, dus geen beeld… volgende keer beter: Harry Peelen.

Zondag 29 mei. 10 uur vertrokken met Harry en Coby. Veel gezien maar ook veel regen onderweg, was gelukkig van korte duur. Aangekomen na een prachtige reis in Schwangau, geweldig weer. ’s Avonds voetbal gekeken bij Harry en Coby. Alweer een leuke dag gehad: Allie Meijer.

Maandag 30 mei. We zijn wezen fietsen naar het kasteel in de regen. Allie heeft een leren hoed gekocht. Met de groep tapas gegeten. Er was meer dan genoeg te eten: Annie Meijer.

Na het oplossen van het lekkageprobleem gaan we een fietstocht maken rond de Forggensee. Totale rit is 38 km, een schitterende rit en veel over autovrije of -luwe wegen. Ook het uitzicht is schitterend. Bij Panorama Stadt Forggensee een drankje genomen bij gezellige muziek. Laatste 20 minuten in de regen en komen kletsnat weer op de camping. Na ons omgekleed te hebben, nemen we een kopje koffie en thee. De natte kleding in de droger van de camping, zodat dit weer droog mee kan. We maken alles weer gereed voor de volgende stop: Landsberg am Lech. We hebben een fijn weekend op de camping Bannwaldsee: Lucas Stulp.

Dinsdag 31 mei. Na een heerlijke rustige nacht op de Bannwaldsee camping vroeg opgestaan met een schitterende heldere blauwe lucht. Na een heerlijke douche in een van de prima verzorgde sanitaire gebouwen: een ontbijt en vervolgens een heerlijk kopje koffie. Hierna is het tijd alles gereed te maken voor een rit naar Landsberg. Na een mooie uitgedachte route, aangekomen op het campingpark nadat we eerst wat hadden rond gekeken in het gezellige stadje Landsberg: Gijs van Daatselaar.

Woensdag 1 en donderdag 2 juni. En nu zijn wij aan de beurt en dat is niet makkelijk… want wij zijn er pas bij gekomen. De rit van vandaag was prachtig en daar hebben wij van genoten, prachtige uitzichten. ’s Middags gingen de meesten een stukje fietsen, maar met soms een beetje zon hebben wij ons prima vermaakt. Het diner ’s avonds was heel erg gezellig en het eten heel goed en lekker. Zo kregen wij echt het gevoel dat we er bij hoorden. Wat het morgen wordt, dat zullen we zien want op een mooie dag moet je niet wachten, die moet je zelf maken: Willem en Alie van der Weerd.

Vrijdag 3 juni. Vanmorgen toen we wakker werden, was het bewolkt maar droog. Na het douchen en aankleden scheen de zon, dus: korte-broeken-weer. Iedereen was druk doende met het poetsen van de camper, zowel van binnen als van buiten. Wij vertrokken als laatste van de camping en kregen al gauw te maken met omleidingen. We kozen daarom voor een route langs een afwisselend landschap waar mooie dorpjes in uitgestrooid leken, elk met hun eigen kerk met verschillende torens. We zijn gestopt in Friedberg om daar een prachtige kerk te bekijken: Gera van der Lee.

Zaterdag 4 juni. De zon scheen toen we vanmorgen met de fiets naar Donauwörth reden met de groep. Bij de VVV werden we ontvangen door een gids die met ons een stadswandeling ging maken. We kregen o.a. de prachtige Heilige Kraiskerk te zien met zijn geweldig mooie versieringen, schilderijen en plafonds. Ook hebben we een stukje stadsmuur bekeken, waar kleine huisjes tegen aan gebouwd waren en de restanten van de ruïne van de burcht. Leuk om te zien, waren ook de in diverse kleuren uitgevoerde huizen in de hoofdstraat. De dag werd afgesloten met een heerlijke bokworstavond: Cor van der Lee.

Zondag 5 juni. Redelijk weer toen we opstonden en na het ontbijt vertrokken we voor een fietstochtje naar Rain. De weg was goed aangegeven en na ongeveer 12 km waren we in het stadje met constant de zon in onze rug. Het stadje viel tegen, het terras ging om 2 uur dicht voor de ‘Mittagsruhe’. Daarna snel naar de camper vanwege het dreigende onweer: Ron Hallie.

Maandag 6 juni. Eindelijk een prachtige dag. We hebben genoten van de mooie weg naar Dinkelsbühl… zegge en schrijven 65 km. Onderweg hebben we Nordlingen bekeken, een leuk oud stadje. Op de camping aangekomen weer een lange rij campers achter elkaar wat de saamhorigheid niet bevorderd, jammer: Anette Baltus.

Dinsdag 7 juni. We werden wakker met prachtig weer dus op de fiets naar het plaatsje Dinkelsbühl. Prachtig veel gezien. ’s Avonds was het happy hour met nog een verrassingsdiner aan het slot van deze mooie dag. Dinkelsbühl is een mooie vakwerkstad: Allie Meijer.

Woensdag 8 juni. Vandaag op pad naar Wertheim, onze begin- en eindlocatie. Het was weer mooi weer. Onderweg moesten we twee nieuwe stoelen kopen. Door het aankomen van ons gewicht zijn er twee stoelen kapot gegaan! Verder nog een Hollandse visboer tegen gekomen dus verse vis gekocht. Nog een bui op de camping, maar verder alles oké: Annie Meijer.

Donderdag 9 juni. Om 9 uur opgestaan. Marjan had de broodjes al opgehaald en de koffie stond al klaar. Warempel, het zonnetje was ook op… het was heerlijk weer. Met Harry wormen wezen zoeken en ja hoor, we hadden er een stuk of 10 wormen. Nu maar hopen op vis. Om 12.15 uur op de fiets naar Wertheim gegaan waar wij met z’n allen op de rondvaartboot stapten voor een tochtje op de Main. Iedereen vond het geweldig en ook de koffie met gebak van de CCN was heerlijk. ’s Middags was er een ‘kontjesmiddag’. Kortom weer een geweldige dag met mooi weer. Dank je wel Hennie en Jeannette: Hans Anchelon.

Vrijdag 10 juni. Vandaag is iedereen naar het glasmuseum geweest, maar wij zijn gaan fietsen omdat wij er al eens eerder waren geweest. Van de camping over de spoorbrug en via de overkant naar Wertheim gefietst. Van daaruit naar de outlet en een paar slippers gekocht, lekkere hamburgers gegeten en toen weer terug gefietst. Ongeveer 33 km in totaal. Niet veel later kwam iedereen weer terug. Ondanks dat wij de tocht 2 jaar geleden al een keer hebben gedaan, was het toch weer leuk. Hierbij wil ik Hennie en Jeannette vriendelijk bedanken. Vanavond nog een afscheidsdiner en dan morgen weer richting huis: Marjan Anchelon.