Woensdag 7 september 2016: alle twaalf campers waren aanwezig en om 17.00 uur begonnen we op de stadscamping in Lübeck met een welkomstborrel. Een van de deelnemers had een elektronisch orgel meegenomen en speelde een vlotte deun. Gelijk zat de stemming er al goed in en de toon werd gezet voor het begin van een aantal leuke happy hours.

Donderdag 8 september 2016: wij gaan met z’n allen naar Lübeck. Daar stond een gids klaar om tijdens een stadswandeling veel te vertellen over Lübeck . De ene groep was met de fiets en de andere met de bus vanaf de camping gegaan. Wat een geweldige Hanzestad met veel kerken, zeer de moeite waard om te zien. De middag in Lübeck konden we zelf invullen. Een leuke anekdote willen we graag even kwijt. Bij een kerk staat een bronzen beeld van een duivel… helemaal naakt. Hans had de dames vertelt dat als je hem bij de horens vast houdt en streelt, hij gaat lachen. Je begrijpt… dat was lachen en natuurlijk nog even met z’n allen op de foto. Kortom: een geweldige dag om op terug te kijken. Hans en Marianne Anchelon

Vrijdag 9 september: rond 9.30 uur vertrokken om naar de volgende camping te gaan (20 km). s’ Middags met de fiets naar Travemunde. Daar langs de haven gefietst en over de boulevard gewandeld en winkeltjes bekeken. Weer terug op de camping heerlijk in het natuurbad gezwommen. s’ Avonds diner in restaurant naast de camping. Heel veel gekletst en al met al was het een prima dag. Jan en Bep Dortland

Zaterdag 10 september: na een nachtje op de camping in Ivendorf gaan we op weg naar Neustadt in Holstein. De route voert dicht langs de Oostzee en we stoppen in Timmendorferstrand. Hier wandelen we op het strand en gaan op de pier een (veel te duur) kopje koffie drinken. Als we na twee uur verder willen, blijkt onze camper op het parkeerterrein bijna geheel ingebouwd te zijn (redactie: ja het was zaterdag en een stralende stranddag). We bereiken net voor de middagpauze Camping Am Strande. Het weer is nog steeds uitstekend en daarom kunnen we heerlijk BBQ’en.

Zondag 11 september: is een dag die we zelf kunnen invullen. Het weer blijft prachtig en daarom maken we een fietstocht van rond de 30 km. We komen mooie plaatsjes tegen en hebben schitterende uitzichten over zee en binnenwater. Aan het eind van de middag hebben we weer een gezellig happy hour… waarbij Jan weer muziek maakt. Er wordt zelfs gedanst, s’ avonds alles weer ingepakt… want morgen gaan we weer rijden. Bert en Lies Overbeek

Maandag 12 september: we zeggen het deze vakantie elke keer: ‘wat hebben we toch een schitterend weer’. Nooit gedacht dat we op deze reis in september naar het Noorden van Duitsland een ‘indian summer’ zouden meemaken, zoals volgens ons nog nooit is voorgekomen. Maar we genieten er volop van! Vandaag van onze mooie camping aan de Oostzee, naar de camping in Bad Malente in een mooi merengebied… iets land inwaarts. Geen gigantische trip, want de 30 km hebben we binnen een half uur gereden. Onderweg komen we nog langs het plaatsje Middelburg, maar het landschap doet meer denken aan dat van Limburg. Na de lunch nemen we eerst de tijd om een paar geocaches in de buurt van de camping te loggen en daarna maken we een mooie fietstocht om de Kellersee waaraan onze camping ligt. s’ Avonds hebben we met een aantal reisgenoten een mooi kampvuur gemaakt, gewoon voor de gezelligheid… want ook s’ avonds blijft de temperatuur aangenaam.

Dinsdag 13 september: gezamenlijk fietsen we naar de aanlegsteiger van de boot, waarmee we over vijf aaneengesloten meren varen. We hebben gelukkig een plek op het open achterdek, want we hebben weer schitterend weer. Om 13.00 uur zijn we weer terug bij de aanlegsteiger en is iedereen vrij om de middag naar eigen inzicht in te vullen. Wij kiezen er voor om op de fiets te stappen en maken weer een mooie tocht langs de meren. Het is lekker rustig op de veelal onverharde fietspaden en zelfs in de redelijk toeristische stadjes aan de meren: niet druk en plek genoeg op de vele terrassen.

Woensdag 14 september: vandaag staat een bezoek gepland aan de Landes Garten Schau in het nabij gelegen Eutin. Na een mooi ritje van 7 km over voornamelijk fietspaden, langs meren en door de bossen kwamen we in Eutin aan. Na van Hans en Bets de entreebewijzen te hebben ontvangen, gingen we in kleine groepjes het park in. Nu moet ik bekennen dat ik geen tuinman ben, maar kon wel zien dat er veel tijd, geld en moeite is besteed om in een parkachtige omgeving allerlei bijzondere planten, bloemen en kruiden aan de bezoekers te tonen. Het was natuurlijk wel jammer, dat we zo laat in het seizoen hier waren… want veel planten waren al uitgebloeid. Enkele medereizigers hebben ook nog het slot in Eutin bezocht. Naar zeggen zeer de moeite waard. Nu wij toch in Eutin waren, zijn we ook het plaatsje gaan verkennen. We troffen het… er was een markt, leuke terrassen en ook een aantal leuke winkels (even afzien bij het passen van een winterjas bij een temperatuur van 30º…). Daarna terug naar de camping. Er waren nog een paar geocaches… die we graag wilden loggen voordat we met een aantal reisgenoten in het Grieks restaurant vlakbij de camping in Bad Malente zijn gaan eten. Geja en Edwin Traksel

Donderdag 15 september: na de koffie doen we nog even wat boodschappen in Bad Malente. En dan op weg naar de volgende camping: Camperpark Augstfelde. Weer een heel andere camping. Groot, mooi en aan een meer, de Vierer See. We hebben een beetje ‘Seeblick’. Even de omgeving verkennen, verder lekker lui en dan aan het werk: om 5 uur happy hour met een door elk equipe zelfgemaakte tapas. Resultaat: geweldig en gevarieerd hapjes buffet o.a. wraps, gevulde eieren en tomaten, diverse vleesrolletjes, stokbrood met salade, aardappelomelet, worst, kaas, rauwkost en nog veeeeeeeeeeeeeeeel meer. Hierbij wat drankjes en muziek van Jan. Prima idee om dit vandaag zo te doen: we hebben nog steeds mooi, warm en droog weer.

Vrijdag 16 september: vandaag fietstocht naar Plön gepland, via een pad langs het meer 9 km. Wij, en nog enkele thuisblijvers, gaan niet mee. Wij gaan een stuk langs het meer wandelen (hetzelfde pad als de fietsers), laatste deel via de camping. Af en toe hele mooie plekken. En het is hier stil… zie nog mooie vogeltjes onderweg. In de middag druppelen de fietsers weer binnen uit Plön. Ze hadden de markt bezocht, zijn wezen winkelen en natuurlijk lekker aan de koffie met gebak gezeten. Daarna gaan een aantal dames zwemmen in het meer met zeer schoon water. Fred en Annerieke den Burger

Zaterdag 17 september: afgelopen nacht heeft het flink geregend. Als om 8.00 uur iedereen zijn voorbereidingen treft voor het vertrek, heeft Jan een ontmoeting met een eekhoorn. De afstand van rond de 40 km naar camping Triangel in Wangels gaat via een glooiend landschap. De camping ligt aan zee en door het ontbreken van de zon, lijkt het voor het eerst deze reis een beetje herfst.

Zondag 18 september: vandaag gezamenlijk koffie drinken. Hans en Bets zorgden voor een versnapering bij de koffie. De temperatuur is met de helft gedaald en is rond de 15 graden. Als af en toe de zon doorbreekt, is het aangenaam, maar… dat is vandaag zeldzaam. De ‘die-harts’ gaan er op de fiets tussen uit. Prachtige fietstocht naar Hohwacht met een mooie kust aan de Hohwachter Bucht. Ook kon je heerlijk wandelen in de tuinen van Weissenhaus. Gerrit en Diny Landstra

Maandag 19 september: we vertrekken naar de camperplaats in Grossenbrode. Stroomkabel uitgelegd en de schotel omhoog. En ja hoor… we hebben weer beeld. Na ontvangst van de douchemunten en de code van het toiletgebouw, gingen we aan de koffie. Onderweg hadden we boodschappen gedaan… wat eigenlijk niet echt nodig was, want naast de camperplaats is een prachtige supermarkt!. Daar stond vandaag ook een kippenboer en al gauw kwam uit elke camper een kippengeur want iedereen volgde het voorbeeld van Jan.

Dinsdag 20 september: met z’n allen op de fiets naar Heiligenhafen. Maar halverwege lekke band. Wie had er een lekke band? Jan R… dus pompen en één km verder…. pompen en dat driemaal! Onze redder in nood, Edwin, had een nieuwe binnenband…. dus fietsen maar weer! Heiligenhafen is een prachtig stadje en heel gezellig. s’ Avonds uit eten geweest met z’n tienen. Erg lekker en gezellig. Iedereen bedankt voor de prachtige en gezellige tocht. Jan en Lida Ronda

Woensdag 21 september: vandaag vanaf Wohnmobilhafen Reise in Grossenbrode (mooie camperplaats en goed verzorgd) naar Reisemobilplatz Hintz in Burg/Fehmarn. Gereden over een mooie brug die het eiland met de vaste wal verbindt. ’s Middags zijn we het dorp gaan bekijken, wat gewinkeld… want winkels die zijn er genoeg… en een terrasje gepikt. In de namiddag nog met de hele groep gezellig bij elkaar gezeten en even laten zien wat er allemaal gekocht is. Wij hebben nog een leuk beeld voor in de tuin gekocht. ’s Avonds zijn we met zijn vieren pannenkoeken gaan eten. Die smaakten erg goed en de bediening was ook erg vriendelijk. Ze probeerde ons Nederlands een beetje te volgen… ze had een boekje Nederlandse taal gekocht om het wat te leren, wat ze overigens wel moeilijk vond. We genieten nog steeds van het goede weer en deze prachtige reis. We wisten niet dat het hier in Noord-Duitsland aan de Oostzee zo mooi was. De stemming in de groep is geweldig. Bedankt allemaal en vooral Bets en Hans voor deze geweldige reis. Jan en Ria Kuiper

Donderdag 22 september: op de voorlaatste dag van onze reis is het 7 km naar onze volgende camping Klausdorferstrand. Wil je niet fietsen… kan je natuurlijk het eiland ook per camper rond rijden. Door kleine plaatsjes, weggetjes kwamen we bij Aalkate op de Koningsstrasse 20, in Lemkenhafen. Een rokerij van haring, zalm en paling. Om je vingers bij af te likken. 100 gram voor € 5, maar dan had je het wel vers gerookt. Heerlijk ! En dan Puttgarden de Bordershop. Een boot… stampvol met drank en snoep. Drie etages vol. Te bereiken met roltrappen. Het is wel de adviesprijs, maar voor de Scandinaviërs een hele goedkope manier om drank mee naar huis te nemen. Wij zijn zeventien dagen onderweg geweest met 24 mensen en het was reuze gezellig. De weergoden waren ons gunstig gestemd want één bui regen in de nacht en één uur miezer is toch uitzonderlijk te noemen. Een reis die rust uitstraalde met veel genot voor fietsers en wandelaars. Bij het afscheidsdiner in restaurant Steilküste op camping Klausdorferstrand, wordt natuurlijk de reis geëvalueerd met een dankwoord voor Bets en Hans. We wensen elkaar een goede reis naar huis of elders en wie weet… waar wij elkaar weer ontmoeten. Adieu. Wilma Born en Hans van Eck

Vrijdag 23 september: vandaag gaat iedereen zijn eigen route. Wij kunnen terugkijken op een zeer geslaagde reis met fantastische deelnemers. Het was een heel gezellige groep. Ook hebben we alle enveloppen met calamiteitengegevens gesloten terug kunnen geven aan deelnemers. Het is een superreis geweest en wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.