Wij zijn wat je noemt echte Anglofielen. Al sinds we elkaar kennen, bezoeken wij Engeland, Schotland en Wales. De afgelopen jaren zijn we niet naar Engeland geweest. Wij vonden dat verandering een mens goed doet. Dat klopt. Maar toch, de liefde voor het Verenigd Koninkrijk gaat niet over. Vandaar dat we op 25 april 2016 voor twee weekjes de overtocht hebben gemaakt.
In Nederland spreken we over Engeland als we ook Wales, Noord-Ierland of Schotland bedoelen. Het is te vergelijken met buitenlanders die Nederland ook wel Holland noemen. Wij weten beter. Holland wordt gevormd door twee provincies in het westen van het land. Iets vergelijkbaars is er in het Verenigd Koninkrijk. Schotland, Wales en Noord-Ierland hebben een eigen parlement met bepaalde bevoegdheden. Engeland niet. De alles overkoepelende regering is in Londen en de Koningin is van al deze onderdelen de Koningin.

HET WEER
Wij spreken regelmatig mensen die de reis naar dit prachtige eiland niet maken. De reden is dan het weer. Nu is het weer vaak onvoorspelbaar. In Schotland kun je op één dag alle seizoenen voorbij zien komen. Ons stoort dit niet. Wij vinden de compensatie in de schoonheid van het land.
De overtocht van Europoort naar Hull verliep stormachtig. Windkracht 7 op zee. In de hut lagen we in een comfortabel bed en werden we heerlijk in slaap gewiegd. England, here we come … droomden wij.

OP NAAR SCHOTLAND
Onze eerste stop is Jedburgh. De eerste dagen van ons verblijf in het Verenigd Koninkrijk willen wij in The Borders doorbrengen. Dit is het deel van Schotland dat aan Engeland grenst. We vonden op de parkeerplaats bij het toeristenbureau van Jedburgh een mooie plek met wifi en toiletten. De prijs valt mee. Nul euro, sorry nul pond.
Jedburgh is klein maar fijn. Je kunt tegen betaling een bezoek brengen aan de resten van een historisch belangrijke abdij. Gratis kun je Castle Jail (kasteelgevangenis) bezoeken. Een gevangenis van vroeger, gebouwd als een kasteel. Tot slot is ook een vakantieverblijf van Marie Stuart Queen ofScot’ste bezichtigen. Deze dame is een voorouder van de huidige Britse vorstin. Zij heeft veel ellende meegemaakt en is door haar familie ter dood gebracht. Gezellige jongens, die Britten.
Wij bezochten de vakantiewoning en de kasteelgevangenis waar die arme Marie Stuart opgesloten heeft gezeten. Destijds was een gevangenisstraf van enkele weken voor een jongen van drie die een appel had gepakt als zeer wel passend ervaren. En als het allemaal in de ogen van de mensen nog erger werd dan dat, dan waren er diverse martelwerktuigen beschikbaar en werd ook de doodstraf met liefde uitgevoerd.
Na een goede nachtrust vervolgden wij onze route. Eerst koersten we, via enkele leuke en soms smalle binnenwegen, op het stadje Kelso aan. Een leuk plaatsje met veel gezellige winkeltjes en een abdijruïne. Ook hier weer veel historische informatie. Deze abdij kan zonder vergoeding worden bezocht. Zo niet in de volgende plaats. In Melrose zijn we langs de ruïne gelopen in plaats van erin en zodoende hebben wij de betaling van ponden kunnen vermijden. Ter vervanging hebben we een leuk wandelingetje door de stad en langs de rivier gemaakt. Heel leuk.
Het weer valt op de tweede dag van ons bezoek niet tegen. In de ochtendzon met prachtige wolkenluchten. Uit de wind … zelfs warm. Tot slot van de tweede dag zijn we naar Hawick (spreek uit Hoik) gereden om daar aan de rand van het stadje een gratis overnachtingsplek te vinden. Na een aangename wandeling door het stadje en een bezoek aan diverse woolen mills (winkels van weverijen) te hebben gebracht, trokken we ons terug in onze camper. De volgende dag hebben we rondom Hawick een prachtige wandeling door de heuvels gemaakt. Het weer was tot de middag heerlijk. We vervolgen onze reis richting Gretna. Beter bekend als het Schotse trouwparadijs.

VERDER NAAR NOORD-ENGELAND
Na Gretna richten we onze steven op Carlisle. De Noordelijkste stad in Cumbria, ook bekend als het Lakedistrict, de regio van de meren. Tussen prachtige bergen liggen grote meren waarop enthousiastelingen met moderne en antieke boten varen. Vanaf het vertrek uit Hawick regent het. In de Teviot Hills sneeuwde het. Mooi gezicht die besneeuwde bergen! Vlak na Carlisle (spreek uit Karleil) zoeken we een plek bij The Chip Inn in Thursby. We worden gastvrij ontvangen en het eten in The Chip Inn is geweldig.
Het is vrijdag en tijd om richting Lancaster te gaan. Wij willen dit in twee etappes doen. Via het havenplaatsje Maryport en de plaatsen Keswick en Cockermouth komen we aan in Penrith. Van hier rijden we een stukje terug om in Troudbeck onze camper te parkeren en om een heerlijke Shepard pie te kopen. Helaas laat deze dag het weer ons erg in de steek. Langs besneeuwde hellingen en met regen en harde wind hebben we vandaag de reis gemaakt. Ondanks alles hebben we genoten. Het landschap, de plaatsen die we bezochten en de plek waar we overnachten bevallen ons. Zaterdagochtend vroeg vertrekken we om op tijd in Lancaster te zijn waar we goede vrienden zullen ontmoeten.

HET SNOEPJE VAN DE REIS
Vanuit Lancaster gaan we naar de Yorkshire Dales. Een gebied waar we goed bekend zijn. We komen er regelmatig en voelen ons hier thuis. Prachtige wandelingen kun je er maken. Van makkelijk tot zeer moeilijk. Van kort tot lang. We verblijven in Airton en wandelen vandaar via een pad over de velden naar Malham. Hier starten enkele supermooie wandelingen. Eén naar een waterval met de naam Janes Foss, de andere over Malham Cove. Een limestone berg waar je op kunt klimmen om prachtige uitzichten te hebben. Ook kun je naar de Malham Tarn lopen. Een meer waar het goed toeven is.
Dit stukje van de Dales is nog authentiek en echt de moeite waard. De weggetjes zijn smal en bochtig, maar dat geeft geen problemen. De automobilisten werken goed samen om iedereen zijn weg veilig te laten vervolgen. De vele Yorkshire Dales muurtjes tussen de velden geven een uniek gezicht samen met de Yorkshire schapen.
Onze wandeling start bij de camperplaats en gaat dwars door de velden naar Malham. Vanaf hier lopen we door naar Malham Cove. Ondanks de regen hebben we weer genoten van deze tocht. Na twaalf kilometer lopen, kwamen we nat, koud en tevreden terug bij onze camper. Tijd om naar de Yorkshire Moors te gaan.

NAAR DE KUST
In Noord-Engeland ligt aan de westzijde de uitgestrekte Yorkshire Moors. Plaatsen zoals Thirsk, Harrogate en Rippon zijn de moeite van het bezoeken waard. Bij aankomst in Whitby stormde en regende het. Ook hagelstenen lieten zich op het dak van de camper horen. We besloten eerst maar eens te gaan lunchen. Dit bleek een goede uitwerking op het weer te hebben. Na de lunch werd het droog, de zon begon te schijnen en het werd zelfs lekker warm. Tijd om met de bus van de park & ride parking naar het centrum van Whitby te gaan.
In Whitby waren we niet alleen. Op deze maandag (2 mei 2016) is het bank holiday. Een groot deel van de Engelse werknemers is vrij. Leuke winkelstraatjes, een heerlijke wandeling langs de kust en een klim van 199 traptreden hebben wij volbracht. De trap bracht ons op een berg van waaruit je een geweldig uitzicht hebt. Ook kun je daar een mooie kerk en de resten van een Abdij bezoeken.
Na Whitby rijden we door naar Robin Hood’s Bay. Het dorpje is een voormalig smokkelaarsnest. Eind negentiende eeuw was er een levendige handel in rum, brandy, zijde en andere producten. Vanuit Nederland en Frankrijk werden in het holst van de nacht de goederen aan land gebracht. Via een netwerk werd alles aan de man gebracht. Het is leuk om door het dorp te wandelen.
De nacht brengen we door in Saltburn-by-the-sea. We staan op de parkeerplaats aan de rand van het plaatsje en vlakbij de zee. Het is een leuk Victoriaans plaatsje met een lange pier en een soort kabelbaan die het strand met het plaatsje verbindt.

TERUG RICHTING YORKSHIRE
De zon schijnt en volgens de BBC gaat het vanaf nu elke dag mooier worden. Reden om de kust te verlaten en weer het binnenland in te gaan. We gaan naar Barnard Castle waar we een flinke wandeling langs de Tees maken. De wandeling duurt drie uur en gaat via Barnard Castle naar Lartington en weer terug. Dwars door de velden met schapen en paarden. In Engeland normaal, zolang je maar het hek achter je dicht doet en de hond aan de lijn houdt. In Engeland mag een boer een hond doodschieten als hij losloopt op zijn land. Houdt daar dus rekening mee!
We rijden verder de Yorkshire Dales in en zoeken een plek in Hawes. Een leuke plaats in het Wensleydale waar de beroemde Wensleydale cheese wordt gemaakt. Ook is er een touwslager en zijn er leuke winkeltjes. Dit is niet de reden van ons bezoek. Wij willen in dit gebied nog eens lekker wandelen. We maken een mooie wandeling naar een waterval. Onze laatste dag brengen we ook al wandelend door. Lekker vijf uur struinen door de Dales. Het was weer helemaal geweldig.

HET EINDE
Zaterdag 7 mei. We vertrekken uit Hawes en gaan met een flinke omweg naar Hull. We schepen om 19.00 uur in en komen de volgende ochtend met goede herinneringen weer op Nederlandse bodem aan.