Iedereen die een gebruikte auto of camper koopt, is op zoek naar de mooiste, de beste en de leukste auto of camper. Daarbij geldt zoveel mogelijk waar voor zo weinig mogelijk geld. Camperverkopers weten dat maar al te goed. Daarom wordt een gebruikte camper van binnen en van buiten vakkundig schoongemaakt en gepoetst. Als de potentiële koper dan de camper binnenstapt, is vaak het eerste wat er wordt gezegd: ‘Goed onderhouden’. Vervolgens wordt de kilometerstand bekeken en dan wordt er vaak gezegd. ‘Hij ziet er goed uit, omdat hij bijna niet is gebruikt’. Dat is nu precies wat de koper graag hoort……

Terugdraaien tellerstand
Helaas worden er in Nederland veel gebruikte campers aangeboden waarvan het niet helemaal zeker is hoe vaak en hoe intensief ze zijn gebruikt. Dit komt o.a. doordat bijvoorbeeld in Duitsland het terugdraaien van de kilometerteller niet zo ongewoon is. Het is ook niet strafbaar. In Nederland is het wel strafbaar. Er is daarom ook een organisatie die in samenwerking met een hele serie organisaties deze vorm van fraude opspoort en probeert te voorkomen. Tot voor kort was de naam van deze organisatie Nationale Auto Pas (NAP). Onlangs is deze taak aan de overheidsinstelling Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) overgedragen.

Twee checks bij RDW
Op de site van de RDW kan iedereen twee checks uitvoeren. Ten eerste hoe het met het eigenaarschap van de camper staat. Je geeft je kenteken op en dan krijg je informatie over de datum waarop de eerste tenaamstelling van de camper plaats vond, wanneer de camper uit het buitenland naar Nederland is gekomen en hoe vaak de camper van eigenaar is gewisseld. Deze gegevens geven een indicatie. Veel wisselingen van eigenaar wil iets zeggen over de tevredenheid van de kopers. Sinds kort kan een tweede check worden gedaan, dat is de kilometercheck. Je kunt gratis kiezen voor een globale check. Je voert dan je kenteken in op de RDW-site. Dan volgt een overzicht waarin je kunt lezen wat aannemelijke kilometerstanden zijn voor een camper waar jij je oog op hebt laat vallen. Je kunt nog verder gaan, maar dat kost ongeveer 3 euro. Dan zal de RDW aangeven of de camper NAP-geregistreerd is en welke kilometerstanden er bij de servicebeurten zijn ingevoerd.

Verminder de risico’s
Veel gebruikte campers komen uit Duitsland. Vaak zien ze er best goed uit, maar doet de eigenaar afstand omdat er geen groene milieusticker voor de camper wordt afgegeven. Dit beperkt de reismogelijkheden. Handelaren draaien soms kilometerstanden terug en ‘verstoppen’ gebreken zoals roestvorming. Laat uw auto daarom deskundig keuren. Geloof niet alles wat er wordt gezegd en vraag het onderhoudsoverzicht op. Wees ook niet goedgelovig. ‘Alle waar is naar zijn geld’ en lage kilometerstanden zijn niet altijd te vertrouwen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!