Van woensdag 12 tot en met zondag 16 oktober werd in Utrecht de Kampeer en Caravan Jaarbeurs gehouden. De CCN was met een stand én een dagelijkse presentatie in het theater aanwezig. Door bij te dragen aan voor consumenten nuttige presentaties en een stand waar veel informatie kan worden gehaald, is de CCN een goede samenwerkingspartner en een graag geziene gast. Van de andere kant is er natuurlijk ook iets voor de CCN te halen. Het mes snijdt aan twee kanten.

LEDENGROEI EN NETWERKEN
De CCN kan ook nu weer terugzien op een vruchtbare samenwerking. Bijna honderd nieuwe leden konden worden ingeschreven. Hierdoor is de ledengroei dit jaar ver boven de driehonderd uitgestegen. Een superresultaat waar het CCN-bestuur blij mee is. Uiteraard zijn er ook opzeggingen, waardoor het resultaat uiteindelijk minder zal zijn. Eind van het jaar weten we dit en in de ALV wordt het resultaat gerapporteerd. Al met al groeit de CCN de laatste twee en half jaar zo snel dat we langzaam maar zeker bij een punt komen dat we ledengroei niet meer nastreven. Ook hierover in april 2017 meer.

Bij adverteerders en standhouders wordt de CCN steeds populairder. Het aantal adverteerders groeit, maar wat nog belangrijker is dat het aantal adverteerders dat terugkomt ook groeit. Voor de financiering van CAMPERkriebels noodzakelijk. Oorzaak: tevredenheid en een positief beeld van onze vereniging.

WAS ER NIEUWS?

KNAUS
Zonder nieuws geen beurs. Op diverse camperstands werden nieuwe modellen gepresenteerd. Bij Knaus werd op de caravanafdeling een interessante nieuwe ontwikkeling gepresenteerd: een nieuwe manier van caravan bouwen waardoor het gewicht afneemt, de stijfheid van het voertuig toeneemt en de inrichting flexibeler kan worden. Een boeiende ontwikkeling waarvan mag worden verwacht dat deze over enkele jaren ook in campers kan worden toegepast. Als dit zo is… dan kan het gewicht forst naar beneden. Het moet dan mogelijk worden om integraal campers te leveren die niet meer dan 2750 kg gaan wegen, ondanks een lengte van 7.5 meter!

TANKONDERHOUD
Dat er veel middeltjes op de markt zijn om watertanks schoon te houden is niets nieuws. Wel nieuw is dat er een Amerikaanse methode naar Europa overwaait. Vooral in de scheepvaart is het systeem heel bekend maar bij campers onbekend. Star brite is een merk dat in Nederland wordt vertegenwoordigd van Halteren Watersport & Outdoor uit Spakenburg. Dit merk levert antivries voor de watertank. Hoe werkt dit? Als je de camper naar de winterstalling brengt, dan vul je de watertank helemaal af met water en het niet-giftige antivries. Het spul zorgt dat er niets bevriest en dat aanhechting van kalkaanslag wordt tegengegaan. Na de winterstop laat je alles via de kraan weglopen zodat leidingen en afvaltank ook worden gereinigd. Vervolgens maak je de klus af met HADEX drinkwaterdesinfecteringsmiddel.

OYSTER
In het voorjaar van 2017 komt Oyster met een nieuwe schotel op de markt. De doorsnee is 85 centimeter, hij kan worden uitgevoerd met een skew zodat ook in het zuiden en het noorden van Europa naar de Nederlandse tv kan worden gekeken. Bijzonder is dat deze schotel 11 kilo lichter gaat wegen en veel minder werk heeft met het vinden van de satelliet. Dit komt omdat de satelliet is uitgerust met een gps. Hierdoor weet hij altijd waar hij is en hoeft de schotel niet lang te zoeken. Een nieuw technisch hoogstandje zorgt voor snelle en zorgvuldige bepaling van de stand van de camper en de helling.

 CRESPO
Crespo presenteert een stoel die speciaal voor de campermarkt is ontwikkeld. Compact, licht, comfortabel en makkelijk mee te nemen. Naast deze voordelen is het ook nog een mooie stoel. Het werkt eenvoudig. De voorgevormde hoofdsteun kan naar beneden woorden geschoven waardoor de hoogte van de stoel met ongeveer 20 cm wordt ingekort. De stoel wordt ingevouwen op de bekende manier. Bijzonder is dat de stoel slechte enkele centimeters dik is in ingevouwen toestand . Een mooie oplossing.

EEN KIND KAN DE WAS DOEN
Tot slot een leuk ding. Op de beurs een opnieuw uitgevonden manier om de was op te hangen zonder dat een knijper nodig is. Je draait het draad een beetje open en je doet de was ertussen. Het draad is elastisch en makkelijk mee te nemen.