Eindelijk 13 december ja, ja, het jaar is bijna om, maar toch hebben we nog een heerlijk camperweekend voor de boeg, door CCN-leden voor CCN-leden.
Even na tweeën, toen het net een beetje droog werd, meldden de eerste van de wel 26 campers zich op de gezellige camping ‘Plathuis’ van de familie Huisman, vlak bij het vestingstadje Bourtange. Onze trouwe CCN-leden Jantje en Frits -altijd garant voor een goede organisatie- stonden ons al op te wachten en we werden door de ‘CCN-wegwijzers’ naar een al of niet droge plaats gedirigeerd. Enkele campers lukte het net niet helemaal en kwamen in de drassige ondergrond vast te zitten. Maar met de vele helpers om hen heen kreeg iedereen toch een stabiel plekje en konden we ons rond vier uur melden in het gezellige restaurant met fraaie bar. De open haard, de koffie met banketstaaf en het hartelijke welkomstwoord van Jantje maakten het al snel gezellig. De camperklets kwam dan ook meteen op gang, terwijl de laatste deelnemers nog binnenkwamen.Helaas was er ook een trieste mededeling: voorzitter Willem Teeseling vroeg onze aandacht voor het overlijdensbericht van ons medelid Jan van Berk die, samen met zijn vrouw Suus, ook voor dit weekend had ingeschreven. We hebben daar gezamenlijk bij stilgestaan, ieder met eigen gedachten. Ook vanaf deze plaats denken wij aan ons CCN-lid, zijn vrouw, gezinsleden en verdere familie, dat hij moge rusten in vrede.

Barbecue in de winter
Vanaf zeven uur was het alweer barbecuetijd. Een en ander was goed geregeld, vanuit de warmte binnen hoefde je slechts een dubbele deur door naar de aansluitende -deels open- ruimte waar op de tafels heerlijke vleessoorten, salades, etc. stonden uitgestald en waar men op een heel grote, hete koekenpan gezellig de stukjes vlees kon braden, zonder het daarbij koud te hebben. Heel handig gedaan, organisatie! Zo zocht ieder zijn eigen restaurantplekje en vloog de avond om! Toen ook de laatste nazitters het restaurant en de bar hadden verlaten werd het heerlijk stil op ‘t Plathuis, want enig gerucht van rond- of snelwegen was hier niet te horen. De volgende dag, zaterdag de 14de, kon iedereen zijn eigen weg gaan en werd de Vesting Bourtange massaal bezocht. Het is een uniek vestingstadje, rondom ingebed in een wal, voorzien van diverse toegangspoorten, prachtige binnenstraatjes die belegd zijn met eeuwenoude stenen, geweldig!

Kraampjes en koren
Omdat het gezellig, maar niet te druk was kon ieder op zijn gemak van al het gebodene in kerstsfeer genieten. Het was wat frisjes, maar droog, dus was er gelukkig geen enkele belemmering om alle winkeltjes, diverse restaurants, kraampjes met van alles en nog wat te bezoeken. Er was zelfs een heuse broodbakker met een oven op wieltjes, waar we een heerlijk broodje kochten.
Het oude Joodse kerkje was te bezichtigen, evenals het witte protestantse kerkje waar in de middag diverse optredens van een koor, afkomstig uit Blijham, in Dickenskledij optrad, ook deels samen met een vocalgroep waarvan het straatoptreden mij verraste, qua kwaliteit, mede dankzij de welluidende stem van zangeres Anne-Wil.

Feeërieke verlichting
’s Avonds was de sfeer in het stadje betoverend, doordat het zo prachtig verlicht was. Velen bezochten het dan ook nogmaals, tot in de late uurtjes, het was heel gezellig. Na terugkomst hebben Jantje en Frits de campingbar nog een poosje open gehouden, wat zeer werd gewaardeerd.
Na een droge nacht (buiten althans) was het alweer zondag. Het was wat kouder maar de eerste camperaars waren al vroeg met hun hondje aan het wandelen. Gelukkig zijn alle campers tegenwoordig voorzien van goed gevulde gasflessen, kleine elektrische kacheltjes en zowaar een enkele elektrische deken, zo te horen had niemand het koud gehad. ’ Wat hebben we het toch goed in Nederland’, zei ik tegen mijn liefje.

Gronings kerstbrood en groentesoep
Om elf uur werden we door Jantje en Frits verwacht voor de koffie. Omdat we naast de eigen kopjes ook eetlepels dienden mee te nemen, waren we natuurlijk nieuwsgierig. Wat bleek: aansluitend aan de koffie met heerlijk Gronings kerstbrood, gingen we maar gelijk door met broodjes en heerlijke groentesoep. Ja, ja Jantje had de gang er goed in! Op het afscheidswoord van Frits, waarin de familie Huisman en hun helpers bedankt werden en iedereen een gelukkig Nieuwjaar toegewenst werd, volgde een instemmend applaus.
Hierna konden we ons opmaken voor de thuisreis, al of niet via Duitsland. We gingen dus geleidelijk aan de camper weer opzoeken en zo nodig wat uit de modder trekken en een beetje manoeuvreren, maar in elk geval rustig huiswaarts op deze droge zonnige zondag de 14de december 2014 na een heel fijn weekend.

Bedankt Jantje en Frits voor de organisatie van dit geslaagde weekend!