Door zware regen en stormachtige wind werden de15 equipes 12 mei op het zeer grote parkeerterrein van het Erwin Hymer Museum in Bad Waldsee begroet. De ontvangst was door het weer kil en de deelnemers konden niet, zoals gepland, met elkaar kennismaken tijdens de camperklets. Jammer, maar het was niet anders. Deze reis deden er ook twee equipes mee die net lid waren geworden van de CCN en er was een equipe dat al meer dan een jaar lid is maar nu pas voor het eerst de gelegenheid had om met een reis mee te gaan.

De Hymerfabriek en Movera
Dinsdagochtend moest iedereen vroeg uit de veren want om stipt half negen vertrok de groep in colonne naar het parkeerterrein van Movera. Hier was door Hymer een hoek afgezet waar de campers konden worden geparkeerd. Onder het genot van koffie met koek werd het een en ander uitgelegd over de geschiedenis van Hymer en werd een apparaat uitgedeeld waardoor de gids goed verstaanbaar was. De Hymer-groep (uitspraak Humer met een zachte u) omvat een aantal grote merken zoals Hymer, Dethleffs, Bürstner, Laika, Pössl, LMC, TEC (alleen caravans), Eriba (alleen caravans) en Niesmann+Bischoff. In de fabriek in Bad Waldsee werken ruim duizend medewerkers. De wandeling naar de fabriek gaf uitzicht op een immens grote hal die nog maar een paar jaar oud is. In Bad Waldsee worden caravans en drie series campers gebouwd. In andere fabrieken worden o.a. de B- en de SL-serie gebouwd. Hoewel bijna alle campers volgens hetzelfde principe worden gebouwd, heeft Hymer daarvoor zijn eigen proces en zijn eigen aanpak. Medewerkers hebben allemaal een eigen taak die ze gedurende lange tijd uitvoeren zodat het foutenrisico afneemt. Zo zijn er mensen die één onderdeel van bijvoorbeeld een bank zagen terwijl een andere medewerker de hele dag niets anders doet dan de afwerking aanbrengen zodat de klant tegen een mooi afgewerkte rand aankijkt. Ook aan de lopende band zijn er specialisten. Er zijn medewerkers die de meubels op de vloer hijsen en monteren, anderen bevestigen de wanden en weer anderen het dak. Helaas konden de CCN’ers niet tussen de voertuigen door lopen, maar moest het productieproces van bovenaf en soms op afstand, worden bekeken. Jammer, omdat daardoor het detail niet kon worden gezien, maar tegelijkertijd ook weer heel bijzonder omdat het overzicht over het productieproces op deze wijze goed kon worden behouden. De rondleiding nam ruim 1,5 uur in beslag waardoor er voor Movera nog ruim een half uur beschikbaar was. Movera is de groothandel van de Hymer-organisatie. Alles wat met inrichting en opties heeft te maken wordt door de dealers hier betrokken. Via de website en enkele Moverawinkels kan ook door consumenten worden gekocht. Om een beeld van het aanbod te krijgen kun je een bezoek brengen aan www.movera.de. Het magazijn is omvangrijk. Tienduizenden artikelen vinden hier een plek en worden van hieruit verdeeld over de dealers en de klanten die bestellingen plaatsen. Leveringen voor dealers worden de dag van binnenkomst afgehandeld en de volgende dag bezorgd. Voor dealers buiten Duitsland duurt het een dagje langer. Om 12 uur namen we afscheid van Hymer en Movera en reden we terug naar de parkeerplaats van het Hymermuseum. In het museum werd een warme lunch genoten, waarna een bezoek kon worden gebracht aan het Erwin Hymer Museum. Heel leuk voor liefhebbers van caravans en campers. Er zijn verschillende oude en soms zeer bijzondere exemplaren te bewonderen. Door de verschillende thema’s kun je je in het museum een hele tijd goed vermaken.

Dethleffs
De volgende ochtend reed iedereen op eigen gelegenheid naar Isny. Een route door een mooi landschap waardoor deze rit van een klein uur geen straf is. Vlak naast de fabriek was een leuke plek beschikbaar gesteld waar wij met onze campers konden staan. Het sanistation werd goed gebruikt en gelukkig had Dethleffs ook voor stroom gezorgd. Het weer was inmiddels ook wat beter waardoor we elkaar tussen de campers konden spreken over de rit van Bad Waldsee naar Isny.

Vriend van de familie
Dethleffs heeft als slogan vriend van de familie.Tijdens de rondleiding blijkt dat Dethleffs deze slogan letterlijk neemt. De sfeer in de fabriek is gemoedelijk en niet strak hiërarchisch. Het management loopt zonder stropdas rond en is voor iedereen toegankelijk. Ook aan andere dingen merk je dat de slogan niet zomaar iets is. Dethleffs heeft een eigen bedrijfsschool waar mensen leren voor houtbewerker, verkoopmedewerker, administratief medewerker etc. In het Duitse opleidingssysteem worden bedrijfsscholen net zo serieus genomen als het reguliere onderwijs. Het gevolg is dat mensen diploma’s kunnen behalen die in Nederland vergelijkbaar zijn met MBO, HBO en universiteit. De leerlingen van de opleiding tot houtbewerker bouwen elke twee jaar een hele grote speelplaats met speeltoestellen. Dealers en klanten kunnen steden, dorpen en wijken bij de directie voordragen. Uit de voordrachten wordt een keuze gemaakt. Het gaat om speelterreinen van 100 bij 50 meter, flink groot dus. De kosten bedragen €300.000 en dat bedrag neemt Dethleffs voor zijn rekening. Elk jaar worden op een camping enkele caravans neergezet. Dealers worden opgeroepen gezinnen aan te melden die om vervelende redenen niet op vakantie kunnen. De directie kiest uit de aanmeldingen een aantal, dat om de beurt een week van een caravan gebruik kunnen maken. Ook bij het ontwikkelen van modellen wordt de slagzin in de praktijk gebracht. De keuken is bijvoorbeeld samen met camperaars ontwikkeld. Ook andere aspecten worden ontwikkeld met behulp van klantenpanels. Dethleffs wil zodoende campers en caravans bouwen die zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van de gebruikers. Ook aan het milieu wordt gedacht. Alle houtresten worden in een grote machine gedaan die er vervolgens voor zorgt dat het ‘afvalhout’ in een deel van de energiebehoefte kan voorzien.

De rondleiding
Je kunt aan de fabriek goed zien dat het bedrijf klein is begonnen en nu groot is. De groei maakte het nodig om steeds een nieuw stuk hal te bouwen. Vooral als je de luchtfoto bekijkt zie je dit, maar ook als je in de hallen rondloopt, zijn de verschillen tussen de hallen te zien. In de fabriek worden de caravans en campers van Dethleffs gebouwd, maar ook de camperbussen van Pösll/Globecar. Daarnaast wordt de tandemasser van LMC in de fabriek gebouwd. Tijdens de rondleiding vertelde de kwaliteitsmanager een nieuwtje. Vanaf modeljaar 2015 zullen de campers vanaf de serie Advantage worden voorzien van een GFK bodem. Met deze verandering speelt men in op de wensen van klanten. Net als in andere fabrieken worden de campers van binnen naar buiten opgebouwd. Dat wil zeggen dat eerst het chassis wordt voorbereid. De campervloer wordt gemonteerd en daarop worden alle meubels geplaatst. Als dat klaar is volgend de zijwanden met de achterwand. Dan komt het dak er op en tot slot wordt het dak bevestigd. Alle onderdelen worden in de fabriek voorbereid. Meubels worden kant en klaar op de vloer gehesen. De wanden worden voorzien van de ramen en de luiken bevestigd. Per dag worden er ongeveer 30 campers verkoopklaar de fabriek uitgereden.

Het avondprogramma
Aan het eind van de middag werd het tijd voor ontspanning. Er werd een bezoek gebracht aan brouwerij STOLZ. Een kleine ambachtelijke brouwerij. Hier kregen we een rondleiding waarna we in de ‘privé-Stube’ van de brouwerij de gelegenheid kregen om te genieten van het vakmanschap. Hert diner werd aangeboden door Dethleffs. In een leuke blokhutachtige setting kon worden genoten van de Allgauer kookkunst.

De laatste dag
Op vrijdag werd een leuke rondleiding door Isny georganiseerd. Onderweg naar het startpunt regende het, maar gelukkig klaarde het weer op toen de rondleiding startte. Dit kleine dorp verbergt enkele echte schatten waaraan leuke verhalen vast zitten. Echt leuk die rondleiding! De lunch werd door Dethleffs aangeboden en was in het hoofdkantoor. Diverse streekgerechten konden worden genoten en maakte vele tongen los. Bij de lunch namen we afscheid van elkaar en konden de deelnemers die dit wilden nog een testrit met een Dethleffs maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *