Vrijdagmiddag 18 april was het dan eindelijk zover. Het Paasweekendevenement van de CCN was zo goed als volgeboekt en al even na tweeën meldden de eerste deelnemers zich op de grote parking van Restaurant Molenberg in Reutum, vlakbij Ootmarsum. Gelukkig was de ondergrond lekker droog, de CCN-bus al gearriveerd en onze technische mensen hadden de stroomkabels al gelegd, zodat we direct aan de stroom konden. Toen we zelf met twee campers arriveerden was het al gauw half vier en stond het terrein al bijna vol, maar wel zodanig opgesteld dat eenieder eruit kon, indien noodzakelijk. Op de deskundige aanwijzingen van de CCN-crew werden wij keurig ingepast, konden we het zware welkomstpakket uitpakken, de gewaardeerde eitjes opbergen en kon de camperklets beginnen. Wie niet wilde koken kon vanaf zes uur op eigen kosten deelnemen aan een uitgebreid buffet in een van de restaurants, waar een Bourgondisch keuzemenu werd geserveerd. Het was tijden geleden dat wij zulke grote schnitzels, spare ribs, gebraden kippen en vissen hadden gegeten, gevolg: voldane gezichten en uitbuikende camperaars. Met koffie en cake werden we door Dick Thijssen rond 20.00 uur welkom geheten, waarbij de vroegere organisatoren Tony en Wim Veldhoen niet werden vergeten. Na Dicks verhaaltje kon je je voor het klootschieten van de volgende morgen inschrijven.

Klootschieten, kennismaken met Ootmarsum en een heerlijk buffet
Een prachtige dag, de zaterdag voor Pasen, met een vochtige morgen, maar prima om 10 uur te verzamelen voor het klootschieten. In groepen van 6 ingedeeld, volgden we onder deskundige leiding het mooie parcours van ongeveer twee kilometer lang, je voelde je bijna op een golfbaan. Verrassend hoe sommigen de bal werkelijk ver konden werpen. Halverwege stond er zelfs een borrel klaar en konden we van de zogenaamde vermoeienissen even bijkomen. ’t Was leuk om dit eens mee te maken in deze prachtige omgeving van Reutum, gemeente Tubbergen. ’s Middags gingen we per fiets kennismaken met Ootmarsum, op nog geen twee kilometer afstand en dan gingen de meesten nog elektrisch. Wat een leuk plaatsje is dat! De terrassen waren vol, heerlijke pilsjes, lekkere broodjes en leuke winkeltjes, oude gevels en veel kunst te koop voor mensen met een gevulde portemonnee. Wat mij opviel was het fraaie straatwerk in heel het dorp, het is echt een luxe plaats. Het buffet was weer uitstekend en het ijs toe was bijna niet aan te slepen. Dick maakte daarna tijdens of na de koffie, voorzien van een bril met twee verstralers de winnaars van het klootschieten bekend. De eeuwige roem ging naar team 1 en ook was er nog iemand zijn krant kwijt geraakt, maar dit was snel opgelost. Tevens kon men zich voor de twee vertrektijden van het treintje de volgende dag inschrijven. En als je dan gezellig zit met koffie en een glaasje dan blijf je toch nog wat hangen voor je je domeintje opzoekt, toch?
Een lekker paasontbijt en een rit per treintje door Dinkelland Eerste paasdag was wederom een prachtige dag, wat frisjes in de morgen. We werden wakker van de zingende vogeltjes rondom, heerlijk rustig stonden we daar met zo’n kleine 40 campers wakker te worden. Sommige vroege vogels waren al om 7.00 uur op, een enkeling zelfs nog vroeger begreep ik en sommigen hadden er al een fietstochtje op zitten. Een ander liep om 8.00 uur al met zijn hondje te genieten en een enkele camperaar deed pas om 9.30 uur zijn oogjes open, maar gelukkig was iedereen op tijd om te genieten van het heerlijke paasontbijt dat om 10.00 uur van start ging met heerlijke broodjes, verse koffie thee, jus, en natuurlijk paaseieren…. Om 13.00 uur en 14.00 uur vertrok het toeristentreintje voor een rondritje door het Dinkelland. Een leuke ervaring, rustig voorttuffend in een redelijk zittend treintje genieten van het uitzicht, het landschap en de rust om je heen. Geweldig dat Hermien ons namens de CCN ook nog een ijsje aanbood bij de IJsboerderij-Spa. Een welkome verfrissing! Na terugkomst hadden Dick en zijn mensen de tafels verplaatst naar het middenterrein, wekte hij ons op te komen per CCN-megafoon naar dit happy hour en werden ons lekkere borrels en enkele nog lekkerder hapjes aangeboden. Het Mummelmannetje, al eerder geproefd tijdens het klootschieten, ging er goed in, maar meer dan twee kon deze jongen toch niet velen, gezien het tijdstip van de dag. Gelukkig waren er alternatieven genoeg en de kaas, worst en andere lekkere zaken lieten zich prima smaken!

De Poaskeerls, het Vlöggeln en het paasvuur
Intussen was de tijd omgevlogen en moesten we rap op de fiets naar Ootmarsum om op tijd te zijn bij de Poaskearls en het Vlöggeln. Daar gearriveerd was er gelukkig nog tijd genoeg om wat rond te dwalen, kunst te zien en alras de tonen van de mannen in regenjassen en hoed te horen aanzwellen. Natuurlijk doneerden we voor een briefje met de teksten, want je moet natuurlijk wel kunnen meezingen. Drie van ons groepje sloten ons aan in de slinger om ook even het goede gevoel te krijgen, maar na de honderdste keer alleluja vonden we het wel goed. Inmiddels was de temperatuur heel lekker geworden en wachtten we de finale van het schouwspel op het dorpsplein even af. Nadat de kleine kinderen inderdaad de lucht in waren gevlöggeld, (omhoog waren gehouden) was het rap tijd voor een borrel en wat eetbaars. Ook nu kon men weer van het uitgebreide Molenberg-buffet gebruik maken naar keuze, wij bleven nog wat eten in de Ootmarsumse avondzon en landen pas laat bij de camper waar alweer de volgende actie werd verwacht, bezoek aan het paasvuur verderop in het weiland, dat om 20.30 uur zou worden ontstoken. Helaas waren wij daar wat te laat voor, of zij te vroeg, het brandde reeds toen wij er met gezwinde pas aan kwamen hijgen, maar dat mocht de vuurkrachtpret niet drukken! Imponerend zo’n berg vuur en dan al die vrolijke mensen en kinderen. Moegestreden van deze paasdag legden de meesten onder ons zich ter ruste op hun camper-faom-matras, hoewel ik het nog best wel gezellig vond met dat afzakkertje in de vorm van een wijntje of Mummelmannetje en nog wat camperkletsen in de blauwe CCN-tent.

Organisatoren bedankt! Het smaakt naar ‘CCN-more’ Paasmaandag was het weer een stuk minder fraai helaas. Rond 9 uur begon het te motregenen en later veranderde dat in een flinke bui, dat maakte het een stuk minder lekker buiten. Niet getreurd, het was goed voor de natuur, moeten we ook aan denken, en de krentenwegge met koffie stond om 10.30 uur al op ons te wachten. Ieder zat gezellig aan tafel en ‘camperkletste’ alsof we net waren aangekomen. Helaas was de tijd om afscheid te nemen nu aangebroken en Dick bedankte namens zijn crew eenieder voor zijn en haar komst. Na een groot applaus sloot Dick af met de mededeling dat de stroom er ras af zou gaan en wenste allen een goede thuisreis. Verschillenden gingen nog de markt in Weerselo bezoeken, al of niet op de fiets, fijn dat de camper daar nog even kon blijven! Een zeer geslaagd paasweekend, het smaakt naar ‘CCN-more’, met dank aan de organisatoren Hermien en Dick, geassisteerd door Geja en Ron en Corrie en Henk en allen die zich hebben ingespannen om ons een paar fijne dagen te bezorgen! Tekst: Wim van Werkhoven Foto’s: Deelnemers