Gebruikte camper kopen, neem de checklist mee!

De opbouw:

Is er rondom roest te ontdekken?
Zijn GFK-delen onbeschadigd?
Zijn de wanden en de lijsten onbeschadigd?
Is op het dak hagelschade zichtbaar?
Zijn de ramen, deuren en dakvensters goed afgedicht?
Zijn de wanden nog strak van structuur?
Draai de luifel uit. Als de stangen niet vlot lopen en de luifel beweegt van links naar rechts of andersom dan kan het zijn dat de luifel een forse windvlaag te verwerken heeft gehad.

Vochtdichtheid:

Is het afdichtmateriaal in de wanden buitenzijde elastisch, schoon en niet gescheurd?
Is de bodem aan onderzijde schoon, niet vochtig en is de bevestiging van wand aan vloer goed afgedicht?
Is in de wanden, achter de kleppen aan de buitenzijde en onder het voertuig sporen van schimmel te zien of te ruiken?
Zijn de kussens en matrassen zonder vochtvlekken?
Zijn de douchewanden zonder vochtvlekken en zijn eventuele verbindingen flexibel en schoon?
Voelen de wanden en de bodem stevig aan en voel je geen plekken die zacht lijken of ‘veren’.

De woonruimte:

Is de oppervlakte van de bekleding versleten (op zich niet zo erg, want is makkelijk vervangbaar maar kost wel geld).
Zijn de matrassen nog goed om op te liggen, geen kuilen, geen vlekken, geen beschadigingen.
Is het lattenrooster nog stevig? Blijven de plankjes zitten als je er kracht op uitoefent?
Werken alle scharnieren van deuren en kasten feilloos?
Ruikt het in kasten vochtig?
Bij luiken in de vloer: is de binnenkant schoon? Ruikt u vocht?

De boordtechniek:

Werken de koelkast, de boiler en de kachel?
Als er een oven is; werkt deze?
Is de verswatertank van binnen helemaal schoon? Zie je geen algen? Het ruikt niet vreemd?
Is de druk van de waterpomp normaal?
Het controlepaneel werkt goed? U kunt alle controles normaal uitvoeren?
Als er extra’s zoals airco, zonnepanelen en satellietontvanger zijn gemonteerd: Werken deze naar behoren?
Zijn de huishoudaccu’s in orde?
Hoe oud zijn de gasslangen? Ze mogen niet ouder dan vijf jaar zijn.

Het voertuig:

Zijn de remmen oké? (maak een testrit)
Zijn veren, eventueel luchtvering, schokbrekers in orde? (maak een testrit)
Zijn er oliesporen in het differentieel? Dit is aan de voorwielen.
Is de dotcode op de banden jonger dan zes jaar?
Is de slijtage van de banden gelijkmatig?
Het bandenprofiel mag niet minder dan 1,6 mm zijn bij zomerbanden. Controleer ook het reservewiel.
Zijn de banden, los van de dotcode, binnenkort toe aan vervanging?
Zijn alle dragende delen roestvrij?
Is de startaccu in orde? (maak een testrit)
Is aandrijfriem toe aan vervanging? Bij campers die meer dan 60.000 km hebben gereden is dit een aandachtspunt.
Is het chassis roestvrij?
Werkt de handrem naar behoren?
Als de camper een motorairco heeft: wanneer is deze voor het laatst nagekeken  en schoongemaakt?

Formaliteiten:

Zijn de kentekenpapieren compleet?
Zijn de APK-papieren actueel?
Klopt het chassisnummer dat in het chassis van het voertuig is gegraveerd met de papieren?
Welke Euro-klasse heeft de camper (2, 3, 4 of 5). Dit in verband met toelating in diverse steden/gebieden in Europa.
Is er een garantieregeling?
Mag de camper worden gekeurd door een onafhankelijke instantie?
Is het onderhoudsboekje aanwezig en ook bijgewerkt? Let op: er zijn twee boekjes; een voor het autodeel en een voor het woondeel.