Heb je een heerlijke camper… maar mag je niet overal komen. Dit is het gevolg van het toenemend aantal milieuzones in Europa. Als dit irritante beleid al niet genoeg is, maken overheden het nog wat meer tenenkrommend. Het beleid in de verschillende landen/steden is niet hetzelfde. De ANWB heeft onlangs alle feiten die tot nu toe bekend zijn op een rij gezet. CAMPERkriebels vindt dit nuttige informatie om door te geven aan onze lezers.

Standpunt ANWB en CCN
De ANWB verzet zich niet tegen milieuzones. Wel is deze belangenbehartiger van mening dat er een einde moet komen aan de lappendeken. De CCN heeft een iets andere mening. Er is begrip dat overheden milieuzones instellen, daarbij wel een kanttekening: campers worden gekocht om heel lang gebruik van te maken. Gemiddeld rijden ze niet zo heel veel en vooral bijna niet in steden. Strenge regels beperken de recreant ernstig in zijn vrijheid. Gezien de geringe impact zou een uitzondering moeten worden gemaakt of in ieder geval een realistische overgangsperiode moeten worden ingesteld. Die mening wordt gedeeld door de eigenaren van antieke voertuigen. Zij zijn naar de rechter gestapt om Utrecht te dwingen de milieuzone af te schaffen. Onlangs heeft de Hoge Raad de gemeente in het gelijk gesteld. De milieuzone blijft dus en de deur staat open voor meer en grotere milieuzones. Het gevolg: sommige camperaars kunnen niet meer voor hun eigen deur komen om de camper te laden of te lossen.

Wat zijn de regels?

Nederland Rotterdam Verboden voor dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2001.

Verboden voor benzineauto’s gebouwd voor 1 juli 1992.

  Utrecht Verboden voor dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2001.

Onderzoek om verbod in te stellen op niet elektrische brom- en snorfietsen vanaf 2020.

  Amsterdam Geen nieuwe parkeervergunning voor oudere auto’s.

Vanaf 2018 verboden voor brom- en snorfietsen van voor 2011.

  Arnhem Centrum en centrumring verboden voor vrachtauto’s die geen Euro4 of hoger hebben. Belangrijk dus voor campers met toegestaan maximumgewicht boven 3.500 kg dat zij een personenautoregistratie hebben.
België Antwerpen   Verboden voor diesel voertuigen die niet aan de Euro4-norm voldoen. Dit is vanaf bouwjaar 2005. Heb je Euro3-motor met een roetfilter dan is dat ook goed. Oudere diesels moeten € 35 per dag betalen en mogen niet meer dan 8 dagen per jaar van deze vergunning gebruik maken.
Frankrijk Parijs   Binnen de Boulevard Périphérique voor auto’s gebouwd voor 1 januari 1997 en voor motoren van voor 1 juni 2000.
  Overige steden   Vanaf 15 januari 2017 moeten ook buitenlandse auto’s in veel gebieden een mileusticker hebben. Crit’air Eurovignet levert de stickers. Campers beneden 3.500 kg worden gezien als personenauto en campers boven 3.500 kg als vrachtwagen. Campers beneden 3.500 kg die voor 1-1-1997 zijn ingeschreven krijgen geen sticker. Dit is ook het geval voor campers boven 3.500 kg die voor 2001 zijn ingeschreven. Er zijn zeven verschillende stickers. Informatie: https://www.crit-air.fr/nl
Duitsland Tientallen steden   Vignetten: de groene vignetten geven overal toegang en worden verstrekt aan diesels met een Euro4-motor en hoger.
Engeland Londen   Campers van 2.500 tot 3.500 kg die voor 1 januari 2002 als nieuw geregistreerd zijn en campers zwaarder dan 3.500 kg die voor 1 januari 2006 als nieuw geregistreerd zijn, kunnen Londen vanaf een ruime cirkel om de stad niet in.
Denemarken     Buitenlandse motorvoertuigen die meer dan 3.500 kg wegen, moeten in zogenaamde ‘milieuzones’ een ‘EcoSticker’ hebben. De milieuzones bevinden zich in Kopenhagen, Frederiksberg, Aarhus, Odense en Aalborg.

 

Tot slot
Voor een deel van de oudere campers, die tussen 2001 en 2006 zijn gebouwd, is er waarschijnlijk een oplossing: het installeren van een roetfilter. CAMPERkriebels gaat binnenkort op bezoek bij een leverancier om alle ins-and-outs te weten te komen. We komen hier nog op terug.