Als je een artikel schrijft dan moet daar een kop op. Dat is altijd weer een heel gedoe… want het moet een tekst zijn die de aandacht trekt. Ook moet de kop de lading dekken. Deze kop doet dit bijna. Want de woorden ‘niet dan’ moeten worden vervangen door het woorden: zeker weten! De beurs was voor de CCN een groot succes en ook voor de beursorganisatie was het aantal bezoekers buitengewoon goed. In dit artikel een verslag.

CCN ALOM AANWEZIG
De CCN was nadrukkelijk aanwezig. Bezoekers konden niet om onze club heen. Buiten, op het parkeerterrein, konden campereigenaren een campercheck uit laten voeren. Geert H en Hans W namen deze taak met veel enthousiasme op zich. Dat de campercheck nodig is, bleek al snel. Veel campers waren 100% in orde, maar helaas hadden sommige campers vervelende problemen. Denk aan gasleidingen die niet in orde zijn of aan banden die aan vervanging toe zijn. Vochtproblemen werden gelukkig niet ontdekt.

Dagelijks werd door de CCN een presentatie verzorgd over het thema ‘veiligheid in relatie tot onderhoud’. Goed bezocht en voor veel aanwezigen nuttig. Het lijkt er op dat er nog veel onwetendheid onder camperaars is. Goed dus dat de CCN deze presentaties verzorgde.

Tot slot heeft de CCN in een stand zichzelf aan de bezoekers mogen voorstellen. We hadden gelukkig een flinke beursbezetting. Willem v T, Henny R, Henk vd D, Corrie vd D, Maria W, Arja d W en Dinie H lieten zich van hun beste kant zien.

In 2015 heeft de CCN op deze beurs 30 leden ingeschreven. Dat was super. Gekscherend werd bij de start van de beurs als doel gesteld dat er 60 nieuwe inschrijvingen zouden moeten plaatsvinden. Op de derde en laatste dag moesten we met zijn allen vaststellen dat het niet veel had gescheeld of dit aantal zou zijn gehaald.

WAT WAS ER TE ZIEN?
Zoals je op een camperbeurs mag verwachten, was het aanbod campers groot. Naast heel veel gebruikte exemplaren konden de bezoekers ook nieuwe campers bekijken en natuurlijk ook kopen. Dat laatste lukt aardig want ‘s avonds, als de bezoekers weg waren, reden de standhouders de verkochte exemplaren naar buiten om nieuwe voorraad naar binnen te rijden.

Naast campers was er een breed scala aan stands met artikelen en diensten die de camperaar interesseert. Daarbij waren ook enkele nieuwigheden die de moeite waard zijn om te vermelden.

JEMAKO
Vezeldoekjes kun je overal in alle soorten en maten kopen. Op de beurs was een distributiepartner van JEMAKO aanwezig die een breed pallet aan vezeldoekjes, vezelhandschoenen et cetera presenteerde. JEMAKO is een Duits fabricaat. Het bedrijf legt zich toe op het ontwikkelen en maken van hoogwaardige reinigingsmiddelen, onder andere vezeldoeken die passen bij het soort gebruik. Om het gebruik goed te kunnen onderscheiden, wordt van kleuren gebruik gemaakt.

Geel is bedoeld voor geringe vervuiling op kwetsbare oppervlakten. Groen voor normale en sterke vervuiling op robuuste, waterbestendige oppervlakten, blauw voor situaties waarin sprake is van sterke vervuiling.

De schrijver van dit verslag heeft drie producten gekocht en uitgeprobeerd. Een brillenpoetsdoek die verbazingwekkend goed is. Hoe snel en makkelijk met dit doekje de bril kan worden gereinigd is ongekend. We hebben ook een doek gekocht om de douchewanden schoon te houden en droog te maken. Thuis hebben we geprobeerd kalk van onze douchedeur te verwijderen. Resultaat: Uitstekend. Een handschoen waarmee wij de camperramen reinigen, bevalt ook goed. Geen krassen, geen strepen.

SUN DRIVER
Van de Belt Caravan en Camper uit Rijssen stond op de beurs met een eigen geïmporteerd nieuw merk campers. De Italiaanse campers worden als alkoof, semi-integraal en cross-over (semi-integraal met hefbed) aangeboden. De complete campers zijn uitgevoerd met dubbele bladveren aan de achterzijde, elektrisch verstelbare buitenspiegels, mee gespoten bumpers, airbags voor bestuurder en bijrijder, startaccu met hogere capaciteit, cruise-control, traction plus en hill descent. Alle bekende indelingen zijn verkrijgbaar. De douchecabine is lekker ruim evenals de zithoek. De vanaf prijs voor dit merk is € 51.195. In CAMPERkriebels kun je in een latere uitgave meer over dit nieuwe merk lezen.

HOE EEN GELE STICKER EEN GROENE KAN WORDEN
Oudere campers worden steeds vaker geconfronteerd met mileuzones waar zij geen toegang hebben. De komende jaren zet zich deze ontwikkeling voort. Dit mede omdat er steeds meer mogelijkheden zijn om schone motoren te produceren. Dit jaar is EURO6 verplicht geworden en in 2018 zullen de eerste motoren met EURO7 op de markt komen. Een camper met een EURO3 motor gaat dus steeds meer achterlopen.

Het bedrijf BT Industrial heeft daar een oplossing voor. Speciaal voor deze groep campers kan een katalysator worden aangeschaft.

LIGHTVEST
Het hebben van een lichtgevend vest is in de meeste Europese landen verplicht. Lightvest komt nu met een nieuw vest. Het is voorzien van een hele serie ledlampjes en een knop om het licht te dimmen of harder te zetten. Zodoende neemt de zichtbaarheid toe. Er is echter meer. Als je pech hebt en je wil in je motorkap kijken dan hoef je geen zaklantaarn meer vast te houden. Het vest geeft zoveel licht dat je beide handen vrij hebt.

Er was dus weer genoeg te beleven. In het voorjaar van 2017 staat de CCN opnieuw op deze beurs. Ben nu al benieuwd naar wat we dan gaan beleven…