BE ACTIVE
Dit was ons uitgangspunt toen we veel vrije tijd hadden om vooral ‘in beweging te blijven’. Met name om te gaan en vrijheid te ontdekken met een zelf te ontwerpen en te bouwen camper. Het eisenpakket, Corrie’s wens voor de inrichting van onze camper, was onze mooie KIP-caravan. Alle comfort in de caravan moest minimaal ook in de camper komen. Het pakket van eisen was hiermee meteen opgesteld. De basis om een buscamper te gaan bouwen was de VW LT 35 L2/H2, bouwjaar 2005 en een kilometerstand van 135.500, die wij in ons bezit hadden als bestelbus. We besloten de caravan te gaan verkopen en te gaan ontwerpen.

HET ONTWERP EN BUDGET

m_p1080816
Om een idee te krijgen en te weten hoe een camper in een VW LT35 L2/H2 er uit zou kunnen zien, hebben we een 3D-ontwerp getekend en ingekleurd. Niet via 3D-software want die hebben we niet. Dus gewoon op de ons bekende manier. Hiermee kregen we een indruk hoe het er uit komt te zien. Er zou in komen: een vast bed, een 12 V-compressor koelkast met vriesvak, een chemisch toilet met spoelreservoir, een keuken met kookgelegenheid, schoonwatertank, vuilwater tank, oventje, eigen energievoorziening via zonnepanelen, huishoudaccu, omvormer 12 V naar 230 V, acculader, diesel gestookte kachel met ringverwarming en 11 liter boiler, tv met satellietontvangst, vaste tafel met zitbank voor twee personen, draaibare bijrijdersstoel, gashok, buitendouche, tentluifel, achteruitrijdcamera, fietsendrager, trapje, gasalarm, koolmonoxidemelder, gasdetectie en vliegenhorren. Daarnaast voldoende opbergkasten, een hangkast met spiegel en een apothekerskast in de keuken. Na een aantal tekeningen gemaakt te hebben en weer gewijzigd, is er een ontwerp uitgekomen waar we tevreden mee konden zijn. Dus gingen we aan de slag. Maar vooraf hebben we een budget opgesteld aan de hand van onze wensen in dit ontwerp. Al met al gingen we onze eerste kostenraming wel te buiten ook door de BPM die we ook nog moesten afrekenen. Maar daarvoor krijgen we wel een buscamper waarmee we compleet zijn en zelfs ook veel meer luxe dan wij in de caravan gewend waren.

AAN DE SLAG
We zijn begonnen in november 2012 met het strippen van de laadruimte en hebben de wand tussen cabine en laadruimte er uitgehaald. Hierna hebben we de bus in een verwarmde loods geplaatst .Daarna zijn we de bus gaan inspecteren en waar nodig bijgewerkt en gerepareerd. De rubbers van de deuren zijn vervangen. Hierna hebben we de hele bus, de wanden, de vloer en het dak geïsoleerd met 2 cm PE-foam. Na de isolatie hebben we de plaats van de ramen én alle gaten bepaald voor de installatie van apparatuur zowel in de wanden, de vloer en het dak. Nadat alle slijp-, zaag-, boor- en schuurwerkzaamheden gereed waren, hebben we de buitenkant geheel met waterproof schuurpapier geschuurd. Hierna hebben we de buitenkant in de kleur lichtgrijs gerold. Het laten overspuiten van de bus was voor ons veel te duur! We moesten keuzes maken. Na het isoleren en schilderen hebben we alle ramen geplaatst en zijn we met de inrichting begonnen. Op dat moment, januari 2013, konden we weer gebruik maken van de bus.

DE INRICHTING

m_p1080811
De hele inrichting, kleur en verdere afwerking hebben we gewoon thuis in onze werkplaats kunnen doen. Wij gebruikten de bus tijdelijk nog voor transport van de lichtgewicht Greencover® tenttegels. Voordat we met de inrichting begonnen, hebben we bepaald dat de ruimte binnen in de camper ook ruimtelijk moet zijn zoals in het ontwerp is gemaakt. Dus geen hoge kast voor toilet maar slechts één hoge hangkast achter de bestuurdersplaats. Het toilet wordt geplaatst op een schuiflade onder de zitbank. Koelkast onder het bed, technische apparatuur zoals diesel gestookte standkachel met boiler van 11 liter, 260 Ah huishoudaccu, acculader, omvormer voor 2000 W, gashok, schoonwatertank onder het bed op de bodem. Boven de technische ruimte voldoende ruimte voor stoelen, tafels, BBQ, luifeltent, mobiele vuilwatertank. Zonnepanelen, 370 Wp en satellietontvanger op het dak en de achteruitrijdcamera achterop evenals de fietsendrager en een buitendouche met thermostaatkraan. Alle meubels zijn zelf gemaakt. Hiervoor hebben we populierentriplex gebruikt . De afwerking van de meubels hebben we gedaan met een lichte en iets donkere kleur grijs voor de nuances. Afwerking van de ramen met grijze gordijntjes en de zitbank met grijs en rood accent. In de cabine hebben we een rail gemaakt waaraan verduisteringsgordijnen het geheel donker maken. Echter voor de zeer warme en koude periode hebben we een isolatiedeken voor de bestuurderscabine en zijdeuren aan de buitenzijde. Het bed is voorzien van verstelbare lattenbodem met een 3-laags schuimmatras met dekbed. Het bed heeft de afmeting van 140 x 184 cm wat voor ons perfect passend is. De afwerking met een sprei in de kleur grijs/rood zoals de kussensafwerking van de zitbanken. Wij hebben hieraan veel plezier beleefd en veel vrije tijd aan besteed. Totaal aantal uren die we hieraan besteed hebben is rond de 900 uur. Nadat de camper gereed was, is deze ter keuring aangeboden aan het RDW in Venlo. Na de goedkeuring en vernieuwde nummerplaten hebben we de buscamper verplicht laten taxeren voor de camperverzekering. Het was inmiddels mei 2013 geworden. De camper is gereed voor de eerste test als woonmobiel.

EERSTE TEST VAN ONZE CAMPER

m_p1080271
Onze eerste test met overnachting heeft dichtbij plaatsgevonden op de camping. Hier hebben we enkele dagen genoten met onze kinderen en kleinkinderen die het net zo spannend vonden als wij zelf. Wij hebben alles uitgetest, de luifeltent gebruikt voor de kleinkinderen die wilden overnachten. Ook de zonnepanelen, het energieverbruik getest en gecontroleerd. Wij kunnen gaan en staan waar we willen zonder enige aansluiting. Het enige wat we moeten tanken is water en diesel. Na de eerste test zijn we gereed voor de eerste grote reis door Europa. DE EERSTE REIS De eerste grote reis ging naar de Romantische Strasse in Duitsland. Na enkele dagen gewandeld te hebben zijn we vanwege het slechte weer doorgereden via Oostenrijk en Zwitserland naar Italië. Na Lecco en Como richting Turijn en via de Rhones Alpes op bezoek bij de kinderen bij Montpellier. We wandelden in Frankrijk een stuk van het pad af naar Santiago de Compostella en genoten van de mooie uitzichten. We ontmoeten leuke mensen in Oostenrijk, Zwitserland, Italië en alle andere landen waar we doorheen kwamen. We bezochten middeleeuwse dorpjes, maakten fietstochtjes, kwamen gezellige marktjes tegen en verbleven op heerlijke campings en camperplaatsen. We hebben in deze vier weken zoveel gedaan dat ik er een dik boek over vol zou kunnen schrijven. In ieder geval zullen we deze eerste reis met de zelfbouwcamperbus nooit meer vergeten, het was in een woord ‘geweldig’. NOOIT KLAAR Na de eerste reis zijn we tot nu toe rond de 31 keer weggeweest voor kortere en langere reizen. Onze langste reis is tot nu toe zeven weken door Frankrijk en Spanje geweest tot in Fisterra. Gewoonweg super om ‘be active’ te zijn. In drie jaar hebben we rond de 40.000 km afgelegd zonder enig probleem. Wij zijn heel tevreden over het bewandelde traject, de uiteindelijke kosten maar vooral de grote vrijheid die wij hebben ervaren met onze complete camperbus die nooit klaar is. Het lijkt ons tweede huis wel te worden. Een groot voordeel ten opzichte van een caravan.

MEER INFORMATIE
Voor vragen of informatie over de zelfbouw. kun  je contact opnemen met Tini Jacobs, e-mail etja@ziggo.nl of 0031 (0)6 51 35 47 50.